Op dit forum is al vaker gesproken over de toekomst van de wereldwinkels in Nederland.
In tegenstelling tot bv Duitsland sluiten hier winkels de deur.
Dalende omzetten en concurrentie van de supermarkten zijn hier oa debet aan.
Hoe kan dat?
Uit onderzoek blijkt dat een groeiende groep consumenten bewust koopt en wil weten waar producten vandaan komen.
De wereldwinkel is de plek bij uitstek waar dit samen komt.
Echter, dan moet je dat wel uitstralen.
We hebben in Nederland nog ongeveer 375 wereldwinkels.
Stel dat elke winkel 30 vrijwilligers heeft dan hebben we het over een potentiële klantenkring van 11.250 personen.
Die gebruiken toch allemaal koffie/thee/wijn/rijst en noem maar op? En die kopen ze natuurlijk in de wereldwinkel.
Maar de praktijk blijkt anders te zijn.
Uit diverse contacten is mij gebleken dat een grote groep vrijwilligers, die klanten moet adviseren en motiveren om bij de wereldwinkel te kopen, zelf geen producten uit de wereldwinkel gebruiken. Veel gehoorde argumenten zijn: mijn man vindt het niet lekker!, het is zo duur etc.
Hoe kun je dan geloofwaardig over komen? Straal je dan uit dat je met een goede zaak bezig bent?
En die argumenten horen we natuurlijk ook vaak van de klanten en dan vinden we het maar raar.
Volgens mij moeten de wereldwinkeliers de hand in eigen boezem steken, zich afvragen wat kan ik doen om te voorkomen dat de winkel niet genoeg omzet draait en daardoor moet sluiten. Verdienen de producenten in het Zuiden dat?
Je bent toch niet voor niets vrijwilliger bij de wereldwinkel!
Klaas Kuipers
Reacties
Het artikel van Klaas Kuipers is me uit het hart gegrepen! De zaken, die hij aan de orde stelt, herken ik helemaal. Negentien jaar geleden ben ik vol idealisme in het Wereldwinkelwer k gestapt. Ik ben ervan overtuigd, dat deze wijze van "ontwikkelingswe rk" w e r k t ! Drie Wereldwinkelrei zen, die ik mocht meemaken en die hebben dat nog eens bevestigd en daar heb ik veel van geleerd. Het idealisme dreigt echter ondergeschikt te worden aan zakelijkheid. Als dit helemaal voorop komt te staan, dan moet dit vrijwilligerswe rk plaatsmaken voor betaalde banen. De drijfveer om onbetaald te gaan werken, zal dan ontbreken. Zo onderscheiden wereldwinkels zich niet meer van andere cadeauwinkels. Vrijwilligerswe rk doe je met passie en inzet. Als je overtuigd bent van `De Goede Zaak `dan koop je er zelf uiteraard ook. Steeds meer ontbreekt dit en wordt het een invulling van vrije tijd of een bezigheid `between jobs` met alle gevolgen van dien. Veel winkels hebben te kampen met een tekort aan vrijwilligers. Meld iemand zich aan, dan kijkt men minder kritisch. Dit kan tot gevolg hebben, dat klanten wel worden geholpen, maar zonder uitstraling of motivatie. Kennis van zaken, achtergrondinfo rmatie is van wezenlijk belang, maar ook je persoonlijke ervaring met foodproducten delen met de klant bijv. Als je dit mist als winkelier, kan je onmogelijk geloofwaardig overkomen. Geen stimulans voor klanten om te blijven komen. Collega´s kunnen elkaar ook motiveren. Wereldwinkelier s gaan graag eens een kijkje nemen in een winkel in een andere plaats en maken een praatje met de dienstdoende winkelier. Dat is vaak een eye opener, heb ik ontdekt ! Daar leer je van en je kijkt ook kritischer naar de gang van zaken in je eigen winkel. Hoe de toekomst van de Wereldwinkels eruit zal zien, hangt niet alleen af van de omzet, maar zeker ook van de toekomstige winkeliers.
Willy Loerts
RSS lijst met reacties op dit artikel