Beste Peter,
Prima brief, en helemaal mee eens.
Ik importeer uit India producten die op een duurzame manier zijn geproduceerd en waarvoor ik een eerlijke prijs betaal. Veel van mijn leveranciers zijn erg klein en hebben geen tijd en geld om te certificeren. Maar ik ken ze persoonlijk en daarom weet ik dat het goed zit.
Een tijdje geleden heb ik contact gezocht met de WW in mijn dorp en de reactie die ik kreeg was niet bepaald aardig. Zij zagen geen enkele mogelijkheid tot samenwerking. En ze vonden zelfs dat ik de woorden 'fair trade' niet op mijn website mocht noemen. Ik kreeg de indruk dat ze me als een bedreiging zagen en niet als iemand met dezelfde idealen voor een eerlijke handel waar een leuke 'win-win' mee te behalen was.
In mijn ogen nog steeds voor hun een gemiste kans. De wereldwinkels zouden bijv. in de winkel een ruimte kunnen reserveren voor wisselende exposanten. Elke keer weer een andere 'beleving' voor de klanten! Er zijn genoeg leveranciers van eerlijke producten die niet perse gecertificeerd zijn (kijk bijv. op www.fairfriends.nl). In mijn ogen zegt een certificaat helemaal niks! Ik geloof meer in directe handel, zonder tussenschakels, 100% traceerbaarheid .
groeten,
Angela
Bovenstaande is een reactie op "een nieuwe winkelwerkelijkheid" [18 september 2014]:
Afgelopen week, dinsdag geloof ik, kwam het Journaal met een nieuwsitem dat zij 'een nieuwe winkelwerkelijkheid' noemde.
De HEMA gaat haar winkels anders inrichten: de HEMA moet een belevenis worden met geluksmomentjes!
En niet alleen de HEMA maar alle warenhuizen zijn bezig om beleving het hoofdthema van hun winkels te geven, vertelde het Journaal.
Blokker gaat functie aan emotie koppelen.
V&D komt met 'Lucht, Licht, Vernieuwing' en
de Bijenkorf heeft gekozen voor een 'premium experience' voor haar klanten.
Mijn gedachten en mijn bewondering gingen, naar aanleiding van dit Journaal item, direct naar Mira International die 'beleving in de winkel' al 1,5 jaar promoot bij de Wereldwinkels. Het viel me ook direct op dat Mira International een veel breder en meer toepasselijk assortiment aan innoverende producten aanbiedt voor die beleving in de winkel dan de grote winkelketens (zowel ruiken, als voelen, als zien, als proeven en heel bijzonder: ervaren).
Ik ben erg benieuwd hoeveel Wereldwinkels mee zijn gegaan met deze nieuwe trend die Mira International biedt, want een van de problemen van Wereldwinkels is de veroudering van het klantenbestand en het aantrekken van jonge vrijwilligers en dat probleem pak je aan met een interessante beleving in de winkel. Het trekt jonge mensen en kan het interessant voor hen maken om die beleving in de winkel als vrijwilliger uit te breiden.
Ik lees ook steeds meer dat Wereldwinkels samenwerkingsverbanden aangaan met locale bedrijfjes die biologische of streekproducten verkopen, wat de Wereldwinkel ook interessanter maakt voor jonge mensen die bewust bezig zijn met voeding en het milieu.
Het grote voordeel van Wereldwinkels boven andere soorten winkels is dat zij in principe kunnen doen wat ze goed of leuk vinden en niet gebonden zijn aan het volgen van regels en reglementen van bovenaf.
Ik weet wel dat de LVWW van alles probeert op te leggen van boven, maar de organisatorische organisatiestructuur is lang voorbij de houdbaarheidsdatum en volgens mij niet meer van deze tijd (van Wereldwinkel vrijwilliger naar Wereldwinkelbestuur, naar regio, naar verenigingsraad, naar dagelijks bestuur en weer terug zonder inspraak). De onmacht blijkt, voor een marketingveteraan als ik ben, uit het feit dat zij op elk terrein hun macht, invloed, houvast en zeggenschap lijken te verliezen, waardoor het financieel op termijn onhoudbaar moet worden en faillissement of opheffing van de vereniging onontkoombaar is. Het zou me niets verbazen als na het tellen van de opzeggingen per 1 januari 2015 de stekker eruit gaat. Geen organisatie is zo flexibel en vooruitziend dat het een halvering van leden in zo'n korte tijd kan verwerken. Want waar haal je de organisatorische en beleid wijzigingen vandaan, die de concurrentie aan kunnen gaan met een jonge, frisse organisatie die gekozen heeft om zonder gedoe te adviseren en te begeleiden. We zien overal dat oude bedrijven zich moeten aanpassen om niet voorbij gestreefd te worden door jonge ondernemers en bedrijven die zich beter weten te organiseren naar de vraag van de consument. De laatste voorbeelden in het nieuws zijn de luchtvaartmaatschappijen die overeind moeten blijven tegenover de prijsvechters en de warenhuizen die 'beleving' moeten bieden om de slag met de goedkope prijswinkels het hoofd te kunnen bieden.
Dus Wereldwinkels, mijn vrolijke boodschap is: ga mee in de nieuwe winkelwerkelijkheid van beleving in de winkel en kijk eens om je heen naar bedrijfjes in de omgeving waarmee je kunt gaan samenwerken voor ieders goed.
Peter