Ik heb denk ik een vraag waar meer Wereldwinkels mee zullen worstelen.
In onze Wereldwinkel blijft het steggelen of we nu ons lidmaatschap moeten opzeggen of dat we het nog even aan willen zien. Kairos was een tegenvaller maar toch. Meeste stemmen gelden zou je zeggen maar bij ons willen ze dat iedereen vind dat we moeten stoppen. Een beetje frusterend maar ja het houd de spanning er in zullen we maar zeggen. Maar wat wil het geval de Wereldwinkel moet 3 maanden van te voren voor het eind van het jaar opzeggen en dat is op 30 september. Wat nou als we pas op 10 oktober overeenkomen dat we op willen stappen kan dat nog wel zonder problemen?
Ik heb het mijn man gevraagd en die zegt dat kan zonder probleem als je een goede reden hebt. Een abonnement kun je altijd opzeggen op het moment dat de voorwaarden veranderen en dat hoeft dan niet zoveel tijd van te voren te gebeuren. Ook al is het een abonnement dat tot 31 december loopt met 3 maanden opzegtermijn dan kun je het direct stoppen als de voorwaarden veranderen. Dat is zo omdat je voor andere voorwaarden getekend hebt. Zo staat het in de wet volgens mijn man.
Dus mijn vraag is of er punten zijn waarbij onze Wereldwinkel ook later dan 30 september kan opzeggen?
alvast bedankt voor jullie antwoord
Corrie
Antwoord RedEerlijkeHandel team:
Wij zijn het eens met wat uw man zegt. Maar iemand in ons team zei ook: je kunt ook opzeggen op basis van wanprestatie en dan is er veel meer ruimte in dit geval. Dan kan het namelijk altijd op elk moment.
Neem bijvoorbeeld de certificering van importeurs, een van de peilers van Eerlijke Handel. De LVWW heeft de certificering per 1 september jl. uit handen gegeven aan het WFTO (World Fair Trade Organisation), waardoor de band met de importeurs doorgesneden is. De WFTO bepaalt voortaan of een importeur, die een erkenning wil hebben, aan de voorwaarden van Eerlijke Handel voldoet. De certificering van importeurs is altijd van groot belang geweest voor de Wereldwinkels en de LVWW speelde daarin de hoofdrol. Nu die rol uitgespeeld is, kun je zeggen dat een groot nut van de vereniging verdwenen is en dat daarmee de positie van de LVWW ernstig veranderd is. Het zal voor veel Wereldwinkels genoeg reden zijn om hun jaarlijkse bijdrage te stoppen (want je krijgt substantieel minder voor je contributie).
De aankondiging van terugtrekking uit de certificering per 1 september kwam een paar dagen voor die datum uit de lucht vallen en Wereldwinkels waren volledig onvoorbereid. De termijn om op basis van deze informatie op te zeggen is veel te kort geweest en een Wereldwinkel kan zich daar eenvoudig op beroepen.
De LVWW heeft in het verleden wel om kleinere zaken gedreigd naar de rechter te stappen, maar onze inschatting is dat zij geen kans maken om zo'n rechtszaak te winnen en zeker geen geld en mankracht hebben om tien(tallen) rechtszaken tegen hun eigen leden te beginnen. Want naast de certificering kan aangedragen worden dat er wanprestatie wordt geleverd met het kassastelsel dat niet alles doet waarvoor betaald wordt en waar de stekker uitgetrokken wordt voordat er een nieuw systeem is en dat er wanprestatie wordt geleverd ten aanzien van de cadeaubonnen zoals zeer verlate betaling of zelfs geen betaling, maar ook dat de inwisselbaarheid niet meer gegarandeerd kan worden aan de consument omdat steeds meer Wereldwinkels ze weigeren in te nemen vanwege de onzekerheid van uitbetaling door de LVWW. Wanneer je ook nog bij een dreigende rechtszaak aan de LVWW meldt dat je ook als wanprestatie aan de rechter wil overleggen dat de LVWW 1,3 miljoen euro van het geld van de Wereldwinkels heeft gebruikt of misbruikt voor ongeoorloofde zaken dan zal de LVWW weinig hoop hebben op een goede afloop bij de rechter.
Wij hopen dat de zaak wat overzichtelijker wordt met ons antwoord .
Het EerlijkeHandel team