Wereldkassa vs Blue Retail kassasysteem
Wij krijgen af en toe berichten toegestuurd over de problemen met het Centraal Artikelen Bestand (CAB) van Blue Retail. Er wordt melding gemaakt dat de Verkoop rapportages al maandenlang niet mogelijk zijn en het daadwerkelijke artikelen bestand niet ge-update wordt of zelfs niet meer ge-update kan worden.
Er is bovendien veel onduidelijkheid. De een zegt: RSU is verantwoordelijk, de ander zegt de LVWW is verantwoordelijk. Soms wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij de leveranciers die hun werk niet goed doen (?). En als laatste: het is een erfenis van FS.
Het laatste nieuws is dat het hele systeem op de schop gaat en vervangen gaat worden door een nieuw systeem in 2015 of later. Maar kunnen we daarop wachten en wie gaat de honderdduizenden euros voor zo'n nieuw systeem betalen? Zullen Wereldwinkels bereid zijn meer te gaan betalen aan een project wat weinig zekerheid biedt gezien de ervaringen?
Wij krijgen tegelijk ook vragen over het Wereldkassa systeem.
Tijd voor een evaluatie van beide systemen.
Het Blue Retail systeem is gemaakt voor (grote) winkelketens en is niet speciaal voor Wereldwinkels ontwikkeld. Het is een algemeen systeem wat vaak gepaard gaat met een grote complexiteit, omdat elke winkelketen specifieke eisen aandraagt. Als zo'n systeem in de fout gaat is specialistische expertise nodig om het recht te zetten (en die is altijd duur). Regelmatig zien we dat grote computersystemen, zoals laatst bij de belastingdienst, heel moeilijk te managen zijn. Oplossingen gaan vaak gepaard met dweilen met de kraan open. Is het daarom verstandig om nog jaren met een slecht werkend systeem door te gaan en ondertussen een nieuw systeem op te bouwen? Die vraag komt in een bijzonder licht te staan op het moment dat we ons realiseren dat er een werkend systeem bestaat dat speciaal en alleen voor Wereldwinkels is ontwikkeld. Het is logisch dat met zo'n systeem de tekortkomingen van andere systemen vermeden zijn. Is dat ook zo, kunnen we ons afvragen.
Is het meer gebruikersvriendelijk, is het (altijd) up-to-date, is het flexibel, is het betaalbaar? Het Wereldkassa systeem, een initiatief van Wereldwinkel Leiden, maar nu zelfstandig, voldoet naar we hebben vernomen/gelezen aan alle genoemde eisen (zie www.wereldkassa.nl).
Het is:
- gebruikersvriendelijk, zelfs senioren-vriendelijk !
- het is up-to-date want nieuwe artikelen van leveranciers worden direct opgenomen,
- het is flexibel want elke vrijwilliger kan zelf(s) artikelen en foto's toevoegen, zelfs ook van barcodes van artikelen die te klein zijn voor een barcode sticker en
- het is betaalbaar en kostenbesparend, want duidelijk goedkoper dan een vergelijkbaar pakket bij Blue Retail.
De 'proof of the pudding' is dat wij horen dat aangesloten Wereldwinkels tevreden zijn met het systeem en de service(desk).
Je kunt je als eerste afvragen of de overgang naar een nieuw systeem niet (te) veel voeten in de aarde heeft. Maar dat lijkt mee te vallen. Wereldwinkel Kassa geeft gratis een demonstratie en verzorgt de overgang in zijn geheel en in alle details. Naar wens kunnen de twee systemen tijdelijk naast elkaar blijven bestaan.
Waarom omarmt de LVWW het Wereldkassa systeem niet, dienen we ons af te vragen. Waarom een niet werkend systeem vervangen door een volgend systeem met alle kinderziekten van dien, als er een goed werkend systeem is speciaal ontworpen voor Wereldwinkels bestaat, dat ook nog eens goedkoper voor de Wereldwinkel blijkt te zijn? Hoelang moeten de Wereldwinkels nog in de problemen blijven zitten als het ook morgen opgelost kan worden? Waarom honderdduizenden euro's uitgeven als het ook voor niets kan? Is het bestuur van de LVWW in staat om rationeel te denken en te handelen? En zo niet, dan wordt het tijd dat de Wereldwinkels zelf (kunnen) beslissen wat het beste is?
Kunt u niet wachten of wilt u niet wachten? Kijk eens op de site van het Wereldkassa systeem en neem vrijblijvend contact met hen op via www.wereldkassa.nl
Succes!
Het RedEerlijkeHandel Team