Te lange leste heb ik de tekst van "Beleving in de winkel" in handen gekregen en gescand . Zie hieronder.
Het is een goede besteding van mijn vrije vrijdag om hier iets over te zeggen voor de winkel dames en heren vrijwilligers, dacht ik. Ik vroeg mij al enige tijd af of in marketing de tool 'beleving van producten in de winkel' in de vorm van het fenomeen 'voel-gels en geur-gels' al eerder gebruikt is. In mijn 30-jaar ervaring in marketing heb ik geuren regelmatig langs zien komen. Van 'vers-gebakken-brood geur' en 'nieuwe-auto geur' via boeken-met-geur en laatstelijk de omzetverhogende kwaliteit van chocoladegeur in boekwinkels. Ook de agressie verlagende effect van sinasappel olie en de ontspannende werking van lavendelgeur in wasgoed zijn algemeen bekend. Dat een welriekende geur in de winkel de klant een fijn gevoel geeft en hij/zij daardoor langer blijft en meer koopt is vaak onderzocht en bewezen, maar dat je geuren ook kan voelen is voor zover ik heb kunnen onderzoeken geheel nieuw.
De beroemde Amerikaanse schrijver Norman Mailer was in de 50er en 60er jaren bezorgd dat kinderen door hun plastic speelgoed en alle plastic gebruiksartikelen hun gevoel voor dingen zouden verliezen. Hij zei: als je je hand op glas legt voel je iets en leg je je hand op hout dan voel je meer, maar leg je hand op een levend wezen dan voel je het meest. Leg je hand echter op plastic en je voelt niets. Ik vroeg me daarom af of je de essentie van bloemen in die gels zou kunnen voelen als je die in je hand houdt. Als het waar is dan opent dat veel ruimte voor onderzoek (en tussen haakjes een remedie tegen de verstomping van ons gevoel door plastic). Wij mensen zijn gevoelswezens en onze omgeving is een grote beinvloeder van onze gevoelens, dus wat positieve impulsen in de winkel kunnen wij het verblijf veraangenamen.
een fijn weekend, Peter
NB. Omdat zo'n beleving met gels geheel nieuw is, kun je er goede aandacht mee trekken als het blijkt te werken. Een bericht in de etalage, een verhaal in de Kerstfolder of een berichtje naar de plaatselijke krant. Het kan ook bedrijven op leuke ideeën brengen voor hun kerstpakketten. Een nieuwe manier van 'Zeg het met bloemen' bedenk ik me opeens.
RedEerlijkeHandel: klik op de onderstaande teksten om de originele versie te bekijken.