Ik hoorde dat de workshop Beleving in de winkel heel leuk en leerzaam is geweest en heb de tekst van de workshop gekregen (een idee om die tekst op RedEerlijkeHandel te zetten?).
Een van de leukste dingen die ik hoorde was het winkelbeleving idee om voel-gels in de winkel te gebruiken om klanten te helpen. Het verhaal bij voel-gel Hulp bij Twijfel vond ik het leukst. Er staat een klant voor je die niet kan kiezen en die geef je dan het potje Hulp bij Twijfel in handen en binnen een minuut weet de klant wat zij wil hebben. Er werd me verteld dat het echt werkte. Het verhaal van eenzame klanten vond ik het meest ontroerend. Er werd in de workshop verteld dat 4 op de 10 Nederlanders zich eenzaam voelden (ik heb het ook gelezen: een onderzoek bij 370 duizend Nederlanders boven de 18 jaar uitgevoerd door de GGD's, het CBS en het RIVM). Je kunt een potje Hulp bij Eenzaamheid in de winkel hebben die eenzame mensen beet kunnen pakken waardoor ze zich (even?) niet meer eenzaam voelen. Het idee van een potje Wellness tegen pijn in de winkel vond ik ook heel interessant (tijdens de workshop werd het uitgetest bij kiespijn en handpijn en beide testpersonen zeiden dat de pijn minder werd). Ik juich het sociale aspect van dit soort initiatieven erg toe. Wereldwinkels zijn sociale ondernemingen in mijn visie.
Ik kom dan direct bij iets wat ik las dat hierbij aansluit en wat interessant kan zijn voor de toekomst van de Wereldwinkels. Zoals iedereen wel weet groeit het aantal ouderen in onze, maar ook in alle andere maatschappijen ter wereld sterk (over 4 jaar is de helft van de bevolking van de USA ouder dan 50 jaar), maar het is ook zo dat het meeste geld voor marketing en productontwikkeling besteed wordt aan producten voor jongeren. Het aantal ouderen groeit maar het aantal producten specifiek voor ouderen niet. Is de Wereldwinkel niet juist uiterst geschikt om hier een belangrijke rol in te spelen? Een Wereldwinkel is anders: er is meer tijd om aandacht en informatie te geven (dan bij commerciële winkels), het is al een sociale organisatie die meer kan doen voor de mensen in de omgeving door de vele contacten via de vrijwilligers en het kan een symbool zijn van een levendige participatie samenleving. Dus een oproep aan de leveranciers om uit te kijken naar nieuwe producten die het leven van ouderen kunnen veraangenamen of als zij zulke producten al hebben ze beter in het zonnetje te zetten.
Peter
bovenstaande is een reactie op Beleving in de Wereldwinkel [20 september 2013]:
Kortgeleden kreeg ik een Open Dagen uitnodiging van Mira International onder ogen, de leverancier van wierook en allerlei geurproducten. Zij lijken geïnspireerd te zijn door de laatste trend: beleving in de winkel.
Het lijkt me een interessant onderwerp om een volgende discussie te openen. Door de recessie en een consument die steeds meer via internet koopt moeten winkels een actieve strategie ontwikkelen om hun winkel aantrekkelijker te maken voor het winkelende publiek. Ze krijgen daarbij hulp van onderzoeken die de beweegredenen van consumenten om langer in de winkel te blijven en wat meer uit te geven in kaart brengen. Twee zaken springen in het oog: de klant kiest in de meeste gevallen onbewust en de klant laat zich voornamelijk leiden door zijn zintuigen. Bij de combinatie van deze twee dingen ontstaat het idee van beleving in de winkel. De Wereldwinkel leent zich als geen andere winkel om te beleven en te ervaren. Er is een overvloed aan producten die aan al onze zintuigen appelleren: proeven, ruiken, zien, voelen en zelfs horen. Proeven, ruiken, voelen en zien doet kopen is een oud adagium.
Ik ben benieuwd hoe de mensen van Mira dit praktisch gaan voorstellen en invullen want ik lees dat zij daar ook een workshop over gaan geven. Met meer dan 3000 (!) producten moet dat geen probleem zijn alle zintuigen te bedienen. Een tipje van de sluier kan ik vast oplichten: voor ons voelzintuig geeft een schoonheidsspecialiste een behandeling. Ik ben daar jammer genoeg te oud voor ... of te verlegen?
Heeft u ervaringen met beleving in de winkel zoals koffie, thee, chocolade testen, geurverspreiding, voelervaring (via het internet kun je niets voelen!), een keuvelhoekje, thema presentaties, wilt u die dan delen via dit medium zodat andere Wereldwinkels ideeën op kunnen doen? De Wereldwinkels zijn voorlopers van de participatiesamenleving (zoals dat tegenwoordig genoemd wordt) dus we moeten onze naam eer doen door ons principe van samenwerking ook hier in praktijk te brengen .
Peter