Kortgeleden kreeg ik een Open Dagen uitnodiging van Mira International onder ogen, de leverancier van wierook en allerlei geurproducten. Zij lijken geïnspireerd te zijn door de laatste trend: beleving in de winkel.
Het lijkt me een interessant onderwerp om een volgende discussie te openen. Door de recessie en een consument die steeds meer via internet koopt moeten winkels een actieve strategie ontwikkelen om hun winkel aantrekkelijker te maken voor het winkelende publiek. Ze krijgen daarbij hulp van onderzoeken die de beweegredenen van consumenten om langer in de winkel te blijven en wat meer uit te geven in kaart brengen. Twee zaken springen in het oog: de klant kiest in de meeste gevallen onbewust en de klant laat zich voornamelijk leiden door zijn zintuigen. Bij de combinatie van deze twee dingen ontstaat het idee van beleving in de winkel. De Wereldwinkel leent zich als geen andere winkel om te beleven en te ervaren. Er is een overvloed aan producten die aan al onze zintuigen appelleren: proeven, ruiken, zien, voelen en zelfs horen. Proeven, ruiken, voelen en zien doet kopen is een oud adagium.
Ik ben benieuwd hoe de mensen van Mira dit praktisch gaan voorstellen en invullen want ik lees dat zij daar ook een workshop over gaan geven. Met meer dan 3000 (!) producten moet dat geen probleem zijn alle zintuigen te bedienen. Een tipje van de sluier kan ik vast oplichten: voor ons voelzintuig geeft een schoonheidsspecialiste een behandeling. Ik ben daar jammer genoeg te oud voor ... of te verlegen?
Heeft u ervaringen met beleving in de winkel zoals koffie, thee, chocolade testen, geurverspreiding, voelervaring (via het internet kun je niets voelen!), een keuvelhoekje, thema presentaties, wilt u die dan delen via dit medium zodat andere Wereldwinkels ideeën op kunnen doen? De Wereldwinkels zijn voorlopers van de participatiesamenleving (zoals dat tegenwoordig genoemd wordt) dus we moeten onze naam eer doen door ons principe van samenwerking ook hier in praktijk te brengen .
Peter