Onderstaande reactie is geplaatst op: GeR.nl n.a.v. het artikel "Oorlog binnen de Wereldwinkel wereld" | Door: Jan H.C. Velterop | datum: 20 april 18:26
Geen gezond verstand + geen kennis van zaken bij Medien van Kasteren. Het begrip “wereldwinkel” is niet beschermd en kán niet meer beschermd worden. In 1970 is er in het bestuur van de Stichting Wereldwinkel – nu de Landelijke Vereniging WW – unaniem besloten: géén bescherming van de naam. We willen een brede beweging worden, nieuwe initiatieven moeten mee kunnen doen. Na vele jaren is “ww” een algemeen begrip geworden, niet meer te claimen.
Helaas hebben een ander soort mensen machtsposities weten te krijgen bij LVWW en FTO. Denkend vanuit algemene managementstheorieen en gericht op aandeelhouderswaarde, lees: bonus en hoge salarissen. Niet denkend vanuit samenwerken van heel verschillende mensen aan een ideeel doel. Waarbij sommigen meer te hebben, sommigen betaald worden. Anderen hebben dat niet, nmaar er moeten wel verhoudingen zijn. Anders voelt men zich buitengesloten en ondergewaardeerd. De inzet zwakt af en mensen haken af. Als ze kunnen en niet afhankelijk zijn van hun baantje. Het “nieuwe management” heeft hier geen oog voor.
Jan H.C. Velterop, mede-oprichter 1970 van Stichting Wereldwinkel; mede-oprichter en coördinator van Wereldwinkel Amsterdam september 1970; oprichter en leider van Wereldwinkel Molletje – Een Andere Wereld te Enschede, 1983-2001.
Bovenstaande is een reactie op:
BRON: GeR.nl | Door: Lisa Roggeveen | 12-04-2013 3:54 | GeR Leeft
Het is oorlog bij de Wereldwinkels. Er zijn 64 winkels uit de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (LVW) gestapt, omdat de winkels naar hun mening te commercieel zijn geworden. De vereniging is het hier niet mee eens. Maar wat zijn de feiten en wie mag de naam Wereldwinkel houden?
Afgelopen twee jaar is het aantal Wereldwinkels van 335 naar 271 gedaald. 64 winkels zijn opgestapt, waarvan er veertien hun deuren moesten sluiten om economische redenen. Dat betekent dat er vijftig winkels overblijven. “Een deel daarvan was het niet eens met het beleid. De exacte aantallen hebben we niet”, zegt Melinda Choo van de LVW. Drie van die winkels zijn na gesprekken weer aangesloten en met vijf andere lopen de gesprekken nog. “In deze tijd van economische crisis is het niet reëel om alleen idealistisch bezig te zijn. De ontwikkelingslanden hebben er ook niets aan als wij niet genoeg verkopen. Om professioneler te zijn, hebben wij FaiRSupport ingeroepen, maar na 6 jaar bestaan, bleek dit niet het gewenste effect te hebben en is FaiRSupport opgeheven”, zegt Choo. Wereldwinkel Groningen beweert daarentegen dat FaiRSupport gewoon verder leeft. “Het heeft een andere naam gekregen, maar er zitten nog veel dezelfde mensen”, zegt Ellen Cruyf van Wereldwinkel Groningen.
Leveranciers buitenspel
De producten die in de wereldwinkels liggen, komen uit ontwikkelingslanden. Leveranciers zorgen dat die op een eerlijke manier terecht komen in de winkels. Maar Groningen vindt dat dit niet op een goede manier gebeurt. “De leveranciers worden buitenspel gezet. Het is de vraag of zij blijven bestaan. Ik zie het gebeuren en daar ben ik het niet mee eens”, zegt Cruyf. “Wij hebben er niets op tegen om commerciëler te worden, maar niet op deze manier.”
De strijd om de naam
Nu er winkels uit de vereniging zijn gestapt, vindt de vereniging dat zij ook afstand moeten doen van de naam Wereldwinkel. Zelf denken zij daar anders over. De wereldwinkel in Tilburg zit nog bij de vereniging. Medien van Kasteren vindt dat de opgestapte verenigingen nog wel willen profiteren. “Geen geld betalen, maar wel de naam behouden. Als je ergens uit stapt, ben je eruit. De naam is beschermd en die moet je dan ook niet aannemen.”
Groningen
De wereldwinkel in Groningen is het daar niet mee eens. Ze vinden dat zij recht hebben op de naam Wereldwinkel. “Wij streven dezelfde idealen na. Wij doen waar de wereldwinkel voor staat, namelijk eerlijke handel. De vereniging zet de leveranciers buiten spel. Dat vinden wij geen eerlijke handel. Daarom zijn we uit de vereniging gestapt. Maar de naam verdienen we,” zegt Ellen Cruyf. “We moeten zorgen dat er meer geld binnen komt, anders overleven we niet. Wij doen dit door klanten te prikkelen om meer te kopen, bijvoorbeeld door kortingen.”
Het kort geding moet nog plaatsvinden. Daar gaat de rechter beslissen wie zichzelf de Wereldwinkel mag blijven noemen.