RedEerlijkeHandel.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Doelgroepen en je eigen marketing RE: enthousiaste marketing leek: (Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel)

Hallo Maurice,

Peter met een smile vind je mooie verhaal karakteristiek en je vraag een waardevolle aanvulling :-). 

Jij bent een goed voorbeeld van wat een doelgroep genoemd wordt: een jonge consument die zijn/haar leven lang fan kan blijven van een winkel. Ikzelf heb zulke goede herinneringen aan V&D waar ik in mijn lagere schooltijd vaak tussen de middag naar toe ging. 50 jaar later ga ik er nog steeds graag naar toe en koop ik altijd wat. Toentertijd hadden zulke warenhuizen wat ze toen een tea-room noemden: een plek waar je kon lunchen, koffie en thee drinken met iets lekkers. Het la Place van nu is de enorm succesvolle V&D voortzetting van die tea-room, waar ik altijd kom als ik een V&D bezoek (een goed voorbeeld van op de juiste manier met de tijd meegaan: alles is biologisch en supervers!). Wat ik hiermee wil zeggen is dat voor mij V&D altijd hetzelfde is gebleven en ik er daarom graag kom. De moderne WW's lopen het risico hun trouwe klanten zoals jij te verliezen door eenvormigheid, uitgeklede assortimenten en trendy na-apen. Jij wil dat het een unieke winkel blijft waar je kunt snuffelen en producten kan ontdekken met een verhaal.
Een WW kan zich het beste richten op de juiste doelgroepen en niet proberen iedereen de winkel in te krijgen om welke reden dan ook. Alle doelgroepen denken te kunnen bedienen is een beginnersfout in marketing. Je hoort altijd eerst uit te gaan van je huidige klantenbestand en doelgroepen (die je wilt behouden) en je mag daarnaast proberen meer mensen uit je doelgroepen te benaderen. Je kunt dan denken aan hoe je je winkel voor die mensen aantrekkelijker kan maken en of je acties kunt bedenken om aandacht op je te vestigen en bovendien nieuwe klanten te trekken.
Je idee dat zulke marketing door de WW zelf gedaan kan worden is een goed en volgens mij werkbaar idee. Het is geen bekend idee omdat gewone winkels vrijwel altijd kleine organisaties zijn. Een WW heeft echter vaak tientallen vrijwilligers en dan is het wel een toepasbaar idee. Elke WW is door de (vele) vrijwilligers sterk verbonden met de locale omgeving: je kent de mensen en je kunt precies inspelen op hun interesses en wensen. In bepaalde zin zal een WW een afspiegeling zijn van de gemeenschap erom heen: het heeft zeker een sociale functie die je kunt gebruiken in je marketing denken.
Mijn vragen zijn vervolgens: wat zijn de doelgroepen van een WW en hoe kun je die binden en uitbreiden? Welke marketing ideeën kun je hiervoor verzinnen?

Peter met een dubbele smile


Onderstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [8 maart 2013]

Enthousiaste marketing leek

"Hoi Peter en A.Willemse en de rest van Wereldwinkelland,

Ik ben een jonge(re) enthousiaste idealist (30!) en wil gewoon even wat kwijt. Het zit me gewoon van alles dwars sinds ik op de hoogte ben van deze site en helemaal sinds ik deze discussie lees en dacht ik om ook maar mijn steentje bij te dragen.

Ik heb dus geen echt verleden met de wereldwinkel zoals hij vroeger was (zoals de hippie pioniers in hun RVC met enkel koffie op een kleedje de eerlijke handel aan de man brachten:-P, respect!). Ik ken de wereldwinkels via mijn oma. Tijdens mijn jeugdbezoeken aan oma nam ze ons veel mee naar verschillende musea door Nederland en we bezochten dan ook bijna altijd een wereldwinkel omdat zij ook vrijwilligster was. In mijn herinnering was elke wereldwinkel en de inhoud van de wereldwinkel per stad/dorp enorm verschillend. Ik kan me bijvoorbeeld WW Leiden heel goed herinneren die zich toen nog naast het volkenkundig museum bevond en daar had ik een maya-fluitje gevonden die ik nog nergens anders was tegengekomen(!) - en die heb ik nog-. Als jonge avonturier zijn dat dan schatten die je vind in zo'n winkel (archeologische vondsten zoals ik dat vond/vind ). Je kan dan werkelijk een uniek kadootje vinden voor mama, oma, je vriendinnetje (of jezelf ). Maar dit beeld en gevoel van uniekheid heb ik al eigenlijk lang niet meer bij de wereldwinkel. Tegenwoordig maakt het niet uit waar je een wereldwinkel bezoekt (er zijn uitzonderingen uiteraard) alles ziet er hetzelfde uit en heeft eenzelfde uniforme feeling, het is eigenlijk een beetje saai, het spannende en avontuurlijke is er vanaf. Het is meer een keten geworden, waar weinig unieks meer aan is. Waar Peter en A. Willemse over spreken vind ik (als leek) een reuze interessante discussie, omdat het mijn ogen heeft geopend voor kennis die ik niet had (dat geldt trouwens voor deze hele site.... haha). 

Door die stukjes kreeg ik een idee, ik dacht waarom laten we de vrijwilligers niet de marketing managers worden, zij doen het voor een ander en niet voor zichzelf, dan is dat toch automatisch al een betere marketingmanager. Zou dat kunnen? Of een oproep doen aan vrijwillige marketingmanagers met kennis of die vrijwilligers willen inwerken -de kneepje van het vak willen leren-? En hoe zou dat in zijn werk gaan? Het lijkt me ook het best om alles voor te leggen aan de vrijwilligers, dat zij inkijk hebben in alle marketing zaken van de wereldwinkel, zodat alles transparant is en iedereen mee kan denken. Iedereen die enthousiast ergens over is kan alles leren, toch? Ik weet niet of deze vragen onder de categorie van Peter met een smile vallen, maar ik probeer het.

Bedankt voor het lezen,

Maurice"


Onderstaande is een reactie op "assortiment breed of smal? Een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [7 maart 2013]

"Beste A. Willemse,

Ik moest wel lachen over je voorbeeld van nieuwe marketing managers. Ik ken het dat alles anders moet en alles moet beter. De vorige manager was niet van deze tijd. Hele goede verhalen hadden ze altijd en geboekstaafd met literatuur en voorbeelden, maar als de campagne mislukte waren ze gauw weer weg om ergens anders carriere te maken. Ik ben het daarom helemaal met je eens. Als je een goed merk hebt moet je dat zo houden en als het kan versterken. Iemand zei me een keer dat merken ook moeten oppassen voor een mid-life crisis. Oude merken die jong willen gaan doen, haha!
Bedankt voor je leuke reactie!

Peter (voor al uw marketing vragen smile)"


Onderstaande is een reactie op "assortiment breed of smal? Een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [6 maart 2013]

"Assortiment breed en ondiep of smal en diep

Peter, in mijn tijd heb ik ook een marketing cursus gedaan en daar werd wat dieper ingegaan op breed of smal. De keuze voor een winkel was uit een breed maar ondiep assortiment of een smal maar diep assortiment. In andere woorden een uitgebreid breed assortiment met weinig voorraad per artikel of een smal assortiment met veel voorraad per artikel. Dit concept en keuze is later met de populariteit van JIT (Just-in-Time) minder relevant geworden, want met JIT kun je alles ondiep houden door de frequente soms dagelijkse bestellingen en leveringen. Automatische computersystemen hebben hier erg bij geholpen.
Het concept is echter nog steeds relevant voor Wereldwinkels omdat bezoek aan het Wereldse Centrum (CM) zelden frequent is en er veel nadelen aan direct bestellen via internet zitten (als dat überhaupt mogelijk is).
Ik ben het met je eens dat een breed assortiment de geaccepteerde norm is onder marketing mensen. Je ziet zelden dat een winkelketen met een smal assortiment lang overeind blijft. Dat kan alleen met een hoge exclusiviteit en dure producten met hoge marges. Ik denk daarom dat men te gemakkelijk gevallen is voor mooie praatjes en indrukwekkende concepten die marketing technisch niet goed getoetst zijn.
Ik heb het vroeger regelmatig meegemaakt dat een nieuwe marketing manager zijn stempel wilde drukken en alles omgooide, maar zelden geluk en succes had. Wat oudere mensen willen over het algemeen weten waar het op staat en zijn wars van nieuwigheden en experimenten. Je moet altijd oppassen dat je je klanten niet van je vervreemd door in te grote veranderingen te geloven. Aan oude merken zoals de Wereldwinkel moet je niet al teveel willen sleutelen, het moet herkenbaar blijven en oude waarden blijven uitstralen. Het zijn de familiebedrijven die elke crisis doorstaan: zij doen alles met mate en laten zich niet gek maken door beloftes van gouden bergen op papier. Hun focus is de lange termijn.
Wat vind je van mijn analyse en preek, Peter?

A. Willems"

 

Onderstaande is een reactie op "assortiment breed of smal? Een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [3 maart 2013]

"Peter, je slaat de spijker op zijn kop. Een smal assortiment geeft veel ruimte in de winkel :-)
Bij schoenenwinkels werkt het misschien of bij design en merkwinkels. Maar om een wereldwinkel zo exclusief te maken lijkt wat overdreven.

Corrie"


Onderstaande is een reactie op "assortiment breed of smal? Een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [1 maart 2013]

"Assortiment breed of smal?

In de discussie over assortiment en marketing mis ik een belangrijk punt, namelijk de breedte van het assortiment. Vroeger was het assortiment van de Wereldwinkel zo breed als de winkel zullen we maar zeggen. De laatste jaren is het accent veel meer op de inrichting van de winkel komen te liggen. Mooie presentatie, vooral niet te vol en uitnodigend voor de klant. Het assortiment is ingekrompen vanwege vele opgegeven redenen: professionaliteit, uitstraling, overzichtelijkheid, kostenbesparend, duidelijkheid enzovoorts.
Mijn vraag is: is het bewezen dat het ook goed voor de verkopen is geweest? Klopt die redenering wel? Zijn de verkopen van de Wereldwinkels die voor een smaller assortiment hebben gekozen meer gaan groeien dan de winkels die bij hun brede assortiment bleven? Zijn er voorbeelden van winkelketens die succesvol het assortiment ingekrompen hebben?
Ik vraag het me af omdat een keten als Albert Heijn het assortiment juist blijft uitbreiden om meer (trouwe) klanten te binden. Op tv zag ik laatst een failliete kledingketen die een doorstart kreeg en koos voor snellere verandering binnen collecties. Niet alleen een voorjaar en najaar collectie maar ook nieuwe kleding introduceren gedurende de 2 seizoenen om meer klanten te trekken door die variatie.
De redenering dat je met minder producten meer kan verkopen lijkt mij geen logische redenering. Wereldwinkels zijn volgens mij winkels waar je verrast wil worden, waar je cadeautjes kan vinden voor elke prijs, waar je veel keuze hebt en een goede zaak ondersteund. Daar hoort een breed assortiment bij.

Peter"


Onderstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [15 februari 2013]

"Mee eens om deze discussie ook op Wereldwinkelfor um te voeren. Zie punt twee van mijn eerdere inbreng 'De smalle weg'

Hans Potters"

 

Onderstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [13 februari 2013]

"Ik vind ook dat je deze discussie (ook) op Wereldwinkelforum moet voeren omdat dan veel meer wereldwinkels worden bereikt.
Daarnaast heb ik grote moeite met anonieme reacties!

Ank Smit"

Reactie redactie RedEerlijkeHandel.nl: indien u niet begrijpt dat anonimiteit noodzakelijk is dan bent u mogelijk niet goed op de hoogte.

 

Onderstaande is een tweede reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [12 februari 2013]

"Dit is een interessante case voor marketing mensen! Het idee achter trendy artikelen is leuk, maar werkt dat in de praktijk ook is de vraag. Als je het roer om wilt gooien en een breder publiek wilt aantrekken door middel van een focus op trendy producten, werkt dat alleen als je je nieuwe doelgroep naar de winkel kunt lokken. Traditioneel wordt een Wereldwinkel bezocht door relatief oudere mensen en door maatschappelijk bewuste mensen van alle leeftijden.

De nieuwe doelgroep komt logischerwijs ook bij andere winkels en kent de producten van andere winkels, zoals de genoemde Blokker en Xenos. Wanneer de Wereldwinkels een vergelijkbaar product hebben voor een hogere prijs dan zal je een trendy shopper niet overhalen het bij jou te komen kopen. Heb je wel iets te bieden voor de trendy shopper die prijsbewust is? Kan je wel op tegen de containers uit China? In marketingtermen heet het dat je een competitive advantage moet hebben voor deze nieuwe doelgroep, een competitief voordeel. 
Om te kiezen voor trendy producten die zich nauwelijks of niet onderscheiden van de soortgelijke producten die in andere winkels verkocht worden, en die elders ook goedkoper zijn, is een strategie die niet zal werken in de wereld van de Wereldwinkels. Het gaat niet lukken als je geen competitive advantage hebt. En het gevaar bestaat dat je traditionele doelgroep niet valt voor trendy en je winkelruimte ondertussen voor hen verkleind is.

Wat je als Wereldwinkels wél hebt is een competitive advantage in je eerlijke handel gedachte. Het is gevaarlijk als die verwatert, op een moment dat FairTrade heel trendy is :-)
Dus zijn we terug bij de marketing vragen: wat is je doelgroep, hoe wil je verbreden, en ondertussen je probleem oplossen? De grotere bedrijven kiezen voor grotere hoeveelheden en afnames, willen liever niet naar een verscheidenheid aan kleine exporteurs toe: dat is veel te veel werk, veel te veel gedoe. En zo lijkt het probleem gecreëerd: trendy en commercieel worden met veel en snelle omzet op de golven van de trends die eigenlijk niet thuishoren in de wereldwinkel maar wel opgedrongen worden.

Kan de oplossing niet beter gezocht worden bij kleine importeurs, bij de idealisten, bij de mensen die het doen vanuit hun hart en waar geld verdienen niet voorop staat? Mijn inziens geeft Cerro Azul Food een goed voorbeeld: specifieke producten voor de Wereldwinkels ontwikkelen. Zo kan de wereldwinkel zich onderscheiden. Je moet terug naar klein, uniek en idealistisch. Je hebt dan een duidelijk verhaal en je blijft je onderscheiden als winkel. Logischerwijs moet dan het aantal kleine importeurs vergroot worden. Kleine unieke importeurs hebben unieke verhalende producten die niet ergens anders verkocht worden. Een grotere en diepere samenwerking met de importeurs qua assortiment is aan te bevelen.

Om mijn verhaal te verduidelijken een voorbeeld: stel C&A ziet dat H&M betere groeicijfers heeft en besluit om H&M na te doen. Wat gebeurt er dan? C&A verliest een deel van zijn klanten (die zich niet meer herkennen bij de trendy kleren) en H&M klanten blijven bij H&M omdat C&A als merk niet bij hen past: en zie de geboorte van een marketing misser.
Het is niet zo dat grote bedrijven zulke fouten niet maken. Limara was in de 80-er jaren de meest populaire deo bij de jeugd. De fabrikant Unilever wilde het merk toegankelijk maken voor een bredere doelgroep en probeerde dat door de geur te veranderen/verbeteren. Binnen een half jaar was er niets van het merk over omdat de jeugd volledig afhaakte en overliep naar andere merken. Ook het grote Coca Cola maakte zo'n fout. Pepsi Cola veroverde marktaandeel op Coca Cola en Coca Cola ontdekte dat het kwam doordat Pepsi zoeter was. Dus ging Coca Cola in het tegenoffensief en maakte Coca Cola zoeter. De Coca Cola drinkers kwamen massaal in verzet en stopten met Coca Cola kopen. Coca Cola werd gedwongen hun oude formule terug te brengen onder de naam Coca Cola Classic. Kortom andere delen van de markt proberen te veroveren is niks mis mee zolang je je bestaande klanten niet vergeet en ze niet in het harnas jaagt. Het spreekwoord Wereldwinkel blijf bij je leest is niet verkeerd. Het gras lijkt groener aan de andere kant, maar groeit als je goed kijkt langzamer en is minder lekker en voedzaam als je het proeft.

<anoniem2>"


Bovenstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [11 februari 2013]

"Beste Peter,

Goe idee! Jullie mogen de discussie kopiëren als je dat wilt.
Als jullie reactie ontvangen die je ook op RedEerlijkeHandel wilt zien, dan kun je ze door emailen en plaatsen wij ze ook (met verwijzing naar jullie forum).

Redactie RedEerlijkeHandel.nl" 


Bovenstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [9 februari 2013]

"Zouden jullie deze discussie aub (ook) op www.wereldwinkelforum.nl willen voeren ...het is een belangrijk onderwerp en ik hoop dat dan nóg meer winkels worden benaderd (Wereldwinkelfo rum heeft momenteel 678 leden ....). 
Peter Paul Sloekers"


Bovenstaande is een reactie in "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [8 februari 2013]

"Beste, wat jij aansnijdt horen we (heelaas) veel meer.
Veel winkels merken dat (voormalige) klanten nu de "wereldwinkel produkten" in de supermarkt kopen en daardoor minder vaak over de drempel van de wereldwinkel komen. 5 jaar geleden werd daarom Café de Origen geintroduceerd als exclusief produkt voor de wereldwinkels en inmiddels verkopen ruim 220 wereldwinkels die en ze merken dat ze klanten terug krijgen. Sinds aug. 2012 zijn Cerro Azul Food en Café de Origen samengevoegd en is Cerro Azul Food een onderdeel van Neuteboom. Op dit moment zijn we druk doende om een nieuw assortiment samen te stellen waarbij de nadruk zal liggen bij de kleinere producenten en willen we zoveel mogelijk de producten ook Bio laten zijn. Onze producten zijn exclusief voor de wereldwinkels en we zorgen voor voldoende achtergrond informatie.
Op 1 januari dit jaar is de nieuwe prijslijst ingegaan en die gaat uit van solidariteit; grote en kleine winkels krijgen dezelfde korting.

cero azul food" 


Bovenstaand is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [6 februari 2013]:

Het spookt al langer in mijn hoofd en ik wil graag een open discussie starten over het assortiment bij de Wereldwinkel.
Het aantal Wereldwinkels dat moet stoppen vanwege te lage omzetten en te hoge kosten is toch wel schrikbarend.
Kunnen we daar iets aan doen en voorkomen dat nog meer Wereldwinkels ten onder gaan?
Het wordt hier en daar geopperd dat de strategie van de afgelopen jaren om het assortiment te vernieuwen en te moderniseren ons wrange vruchten oplevert.
Wij als Wereldwinkel hadden veel onderscheidende producten die je nergens anders kon vinden.
Maar nu lijkt het erop alsof importeurs om wat voor reden dan ook steeds meer focussen op trendy producten;
maar wel trendy producten die ook op andere plaatsen als Blokker en Xenos te koop zijn tegen veel lagere prijzen.
Wij raken zo ons onderscheidend vermogen kwijt en prijzen ons uit de markt op het moment dat de consument de hand op de knip houdt.

Mijn vraag is: klopt mijn redenering of ligt het anders?
En als mijn redenering klopt: hoe krijgen we het voor elkaar om weer onderscheidend te worden?
En hoe gaan leveranciers ons hierbij helpen?

<anoniem>"

 
Artikelen bekeken hits : 907092

Laatste bijdragen


Meedoen aan Red Eerlijke Handel.nl?

Stuur direct uw bijdrage naar info@redeerlijkehandel.nl. Klik hier om het berichtvenster van uw mailprogramma te openen. Graag vermelden of u uw bericht geplaatst op de site wilt hebben. Zo ja, graag vermelden of het bericht met naamsvermelding, alias (verzonnen naam) of anoniem geplaatst moet worden. Na ontvangst wordt uw bijdrage bekeken door de moderatoren en na goedkeuring geplaatst op de site. 
NB. Er wordt rekening gehouden met constructiviteit en fatsoensnormen (gebruik van schuttingtaal, scheldwoorden, beledigingen en provocatie worden niet gewaardeerd).

Abonneren op Red Eerlijke Handel.nl

Abonneer uzelf op Red Eerlijke Handel.nl. U wordt dan op de hoogte gehouden van al het nieuws omtrent Red Eerlijke Handel.nl.
 

U BENT MET ZOVEEL PERSONEN OP DEZE SITE

124 WINKELS OPGEZEGD 9 WINKELS PRO FORMA OPGEZEGD DIT IS 38% VAN DE WERELDWINKELS

LAATSTE 20 WERELDWINKELS DIE LIDMAATSCHAP HEBBEN OPGEZEGD:

  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Deventer  
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkels die hebben opgezegd:

Wereldwinkels die hebben opgezegd:

De volgende Wereldwinkels hebben hun lidmaatschap opgezegd. Informeer ons over meer winkels die dat gedaan hebben.

  • Wereldwinkel Alphen a/d Rijn
  • Wereldwinkel Amsterdam Ganesha
  • Wereldwinkel Amsterdam St. Lucasparochie
  • Wereldwinkel Appingedam
  • Wereldwinkel Arkel
  • Wereldwinkel Baarn
  • Wereldwinkel Barendrecht
  • Wereldwinkel Bergambacht
  • Wereldwinkel Bedum
  • Wereldwinkel Beilen
  • Wereldwinkel Bergen (NH)
  • Wereldwinkel Best
  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borculo
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Burgum
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Coevorden
  • Wereldwinkel De Glind
  • Wereldwinkel Delft
  • Wereldwinkel Deventer - Abal
  • Wereldwinkel Doetinchem
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Eelde-Paterswolde
  • Wereldwinkel Egmond aan Zee
  • Wereldwinkel Eibergen
  • Wereldwinkel Eindhoven
  • Wereldwinkel Enschede
  • Wereldwinkel Ermelo
  • Wereldwinkel FAIR_NU (Langedijk)
  • Wereldwinkel Genemuiden
  • Wereldwinkel Giekerk
  • Wereldwinkel Goes
  • Wereldwinkel Goirle
  • Wereldwinkel Groningen
  • Wereldwinkel Haastrecht
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hardinxveld-Giessendam
  • Wereldwinkel Hasselt
  • Wereldwinkel Heerhugowaard
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Heusden
  • Wereldwinkel Hillegom
  • Wereldwinkel Hilvarenbeek
  • Wereldwinkel Hoek van Holland
  • Wereldwinkel Hoofddorp (den Ark)
  • Wereldwinkel Hoogeveen
  • Wereldwinkel Hoogezand-Sappermeer
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Hulst
  • Wereldwinkel Joure
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Kapelle
  • Wereldwinkel Katwijk
  • Wereldwinkel Kerkrade
  • Wereldwinkel Klazienaveen
  • Wereldwinkel Kollum
  • Wereldwinkel Landgraaf
  • Wereldwinkel Landsmeer
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Leek
  • Wereldwinkel Leeuwarden
  • Wereldwinkel Leiden
  • Wereldwinkel Loppersum
  • Wereldwinkel Maassluis
  • Wereldwinkel Meerssen
  • Wereldwinkel Mijdrecht - de Ronde Venen
  • Wereldwinkel Nieuwkoop
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Norg
  • Wereldwinkel Nunspeet
  • Wereldwinkel Oegstgeest
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Oosterwolde
  • Wereldwinkel Oost-Souburg
  • Werelwinkel Oss
  • Wereldwinkel Oudekerk a/d Amstel
  • Wereldwinkel Overschie
  • Wereldwinkel Pijnacker
  • Wereldwinkel Raalte
  • Wereldwinkel Rijswijk
  • Wereldwinkel Roden
  • Wereldwinkel Sassenheim
  • Wereldwinkel Scheveningen
  • Wereldwinkel Schijndel
  • Wereldwinkel 's Gravenzande
  • Wereldwinkel Sint Annaparochie
  • Wereldwinkel Sliedrecht
  • Wereldwinkel Sneek
  • Wereldwinkel Spijkenisse
  • Wereldwinkel Stadskanaal
  • Wereldwinkel Steenwijk
  • Wereldwinkel Surhuisterveen
  • Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair
  • Wereldwinkel Ter Apel
  • Wereldwinkel Texel
  • Wereldwinkel Tholen
  • Wereldwinkel Uden
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Veendam
  • Wereldwinkel Veldhoven
  • Wereldwinkel Vlaardingen
  • Wereldwinkel Vollenhove
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Voorschoten
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Vries
  • Wereldwinkel Waalwijk
  • Wereldwinkel Wageningen - De uitbuyt
  • Wereldwinkel Wassenaar
  • Wereldwinkel Wateringen
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Wergea-Warten
  • Wereldwinkel Werkendam
  • Wereldwinkel Wittem
  • Wereldwinkel Woudenberg
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkel Zoetermeer
  • Wereldwinkel Zoeterwoude
  • Wereldwinkel Zwartsluis
  • Wereldwinkel Zwolle

Wereldwinkels die pro forma hebben opgezegd:

  • Alkmaar
  • Amersfoort 
  • Assen
  • Boxmeer
  • Heemstede
  • Helmond
  • Maasland
  • Zuidhorn