RedEerlijkeHandel.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Wereldwinkels

Re: Reacties op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel"

Onderstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [15 februari 2013]

"Mee eens om deze discussie ook op Wereldwinkelfor um te voeren. Zie punt twee van mijn eerdere inbreng 'De smalle weg'

Hans Potters"

 

Onderstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [13 februari 2013]

"Ik vind ook dat je deze discussie (ook) op Wereldwinkelforum moet voeren omdat dan veel meer wereldwinkels worden bereikt.
Daarnaast heb ik grote moeite met anonieme reacties!

Ank Smit"

Reactie redactie RedEerlijkeHandel.nl: indien u niet begrijpt dat anonimiteit noodzakelijk is dan bent u mogelijk niet goed op de hoogte.

 

Onderstaande is een tweede reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [12 februari 2013]

"Dit is een interessante case voor marketing mensen! Het idee achter trendy artikelen is leuk, maar werkt dat in de praktijk ook is de vraag. Als je het roer om wilt gooien en een breder publiek wilt aantrekken door middel van een focus op trendy producten, werkt dat alleen als je je nieuwe doelgroep naar de winkel kunt lokken. Traditioneel wordt een Wereldwinkel bezocht door relatief oudere mensen en door maatschappelijk bewuste mensen van alle leeftijden.

De nieuwe doelgroep komt logischerwijs ook bij andere winkels en kent de producten van andere winkels, zoals de genoemde Blokker en Xenos. Wanneer de Wereldwinkels een vergelijkbaar product hebben voor een hogere prijs dan zal je een trendy shopper niet overhalen het bij jou te komen kopen. Heb je wel iets te bieden voor de trendy shopper die prijsbewust is? Kan je wel op tegen de containers uit China? In marketingtermen heet het dat je een competitive advantage moet hebben voor deze nieuwe doelgroep, een competitief voordeel.
Om te kiezen voor trendy producten die zich nauwelijks of niet onderscheiden van de soortgelijke producten die in andere winkels verkocht worden, en die elders ook goedkoper zijn, is een strategie die niet zal werken in de wereld van de Wereldwinkels. Het gaat niet lukken als je geen competitive advantage hebt. En het gevaar bestaat dat je traditionele doelgroep niet valt voor trendy en je winkelruimte ondertussen voor hen verkleind is.

Wat je als Wereldwinkels wél hebt is een competitive advantage in je eerlijke handel gedachte. Het is gevaarlijk als die verwatert, op een moment dat FairTrade heel trendy is :-)
Dus zijn we terug bij de marketing vragen: wat is je doelgroep, hoe wil je verbreden, en ondertussen je probleem oplossen? De grotere bedrijven kiezen voor grotere hoeveelheden en afnames, willen liever niet naar een verscheidenheid aan kleine exporteurs toe: dat is veel te veel werk, veel te veel gedoe. En zo lijkt het probleem gecreëerd: trendy en commercieel worden met veel en snelle omzet op de golven van de trends die eigenlijk niet thuishoren in de wereldwinkel maar wel opgedrongen worden.

Kan de oplossing niet beter gezocht worden bij kleine importeurs, bij de idealisten, bij de mensen die het doen vanuit hun hart en waar geld verdienen niet voorop staat? Mijn inziens geeft Cerro Azul Food een goed voorbeeld: specifieke producten voor de Wereldwinkels ontwikkelen. Zo kan de wereldwinkel zich onderscheiden. Je moet terug naar klein, uniek en idealistisch. Je hebt dan een duidelijk verhaal en je blijft je onderscheiden als winkel. Logischerwijs moet dan het aantal kleine importeurs vergroot worden. Kleine unieke importeurs hebben unieke verhalende producten die niet ergens anders verkocht worden. Een grotere en diepere samenwerking met de importeurs qua assortiment is aan te bevelen.

Om mijn verhaal te verduidelijken een voorbeeld: stel C&A ziet dat H&M betere groeicijfers heeft en besluit om H&M na te doen. Wat gebeurt er dan? C&A verliest een deel van zijn klanten (die zich niet meer herkennen bij de trendy kleren) en H&M klanten blijven bij H&M omdat C&A als merk niet bij hen past: en zie de geboorte van een marketing misser.
Het is niet zo dat grote bedrijven zulke fouten niet maken. Limara was in de 80-er jaren de meest populaire deo bij de jeugd. De fabrikant Unilever wilde het merk toegankelijk maken voor een bredere doelgroep en probeerde dat door de geur te veranderen/verbeteren. Binnen een half jaar was er niets van het merk over omdat de jeugd volledig afhaakte en overliep naar andere merken. Ook het grote Coca Cola maakte zo'n fout. Pepsi Cola veroverde marktaandeel op Coca Cola en Coca Cola ontdekte dat het kwam doordat Pepsi zoeter was. Dus ging Coca Cola in het tegenoffensief en maakte Coca Cola zoeter. De Coca Cola drinkers kwamen massaal in verzet en stopten met Coca Cola kopen. Coca Cola werd gedwongen hun oude formule terug te brengen onder de naam Coca Cola Classic. Kortom andere delen van de markt proberen te veroveren is niks mis mee zolang je je bestaande klanten niet vergeet en ze niet in het harnas jaagt. Het spreekwoord Wereldwinkel blijf bij je leest is niet verkeerd. Het gras lijkt groener aan de andere kant, maar groeit als je goed kijkt langzamer en is minder lekker en voedzaam als je het proeft.

<anoniem2>"


Bovenstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [11 februari 2013]

"Beste Peter,

Goe idee! Jullie mogen de discussie kopiëren als je dat wilt.
Als jullie reactie ontvangen die je ook op RedEerlijkeHandel wilt zien, dan kun je ze door emailen en plaatsen wij ze ook (met verwijzing naar jullie forum).

Redactie RedEerlijkeHandel.nl" 


Bovenstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [9 februari 2013]

"Zouden jullie deze discussie aub (ook) op www.wereldwinkelforum.nl willen voeren ...het is een belangrijk onderwerp en ik hoop dat dan nóg meer winkels worden benaderd (Wereldwinkelfo rum heeft momenteel 678 leden ....). 
Peter Paul Sloekers"


Bovenstaande is een reactie in "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [8 februari 2013]

"Beste, wat jij aansnijdt horen we (heelaas) veel meer.
Veel winkels merken dat (voormalige) klanten nu de "wereldwinkel produkten" in de supermarkt kopen en daardoor minder vaak over de drempel van de wereldwinkel komen. 5 jaar geleden werd daarom Café de Origen geintroduceerd als exclusief produkt voor de wereldwinkels en inmiddels verkopen ruim 220 wereldwinkels die en ze merken dat ze klanten terug krijgen. Sinds aug. 2012 zijn Cerro Azul Food en Café de Origen samengevoegd en is Cerro Azul Food een onderdeel van Neuteboom. Op dit moment zijn we druk doende om een nieuw assortiment samen te stellen waarbij de nadruk zal liggen bij de kleinere producenten en willen we zoveel mogelijk de producten ook Bio laten zijn. Onze producten zijn exclusief voor de wereldwinkels en we zorgen voor voldoende achtergrond informatie.
Op 1 januari dit jaar is de nieuwe prijslijst ingegaan en die gaat uit van solidariteit; grote en kleine winkels krijgen dezelfde korting.

cero azul food" 


Bovenstaand is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [6 februari 2013]:

Het spookt al langer in mijn hoofd en ik wil graag een open discussie starten over het assortiment bij de Wereldwinkel.
Het aantal Wereldwinkels dat moet stoppen vanwege te lage omzetten en te hoge kosten is toch wel schrikbarend.
Kunnen we daar iets aan doen en voorkomen dat nog meer Wereldwinkels ten onder gaan?
Het wordt hier en daar geopperd dat de strategie van de afgelopen jaren om het assortiment te vernieuwen en te moderniseren ons wrange vruchten oplevert.
Wij als Wereldwinkel hadden veel onderscheidende producten die je nergens anders kon vinden.
Maar nu lijkt het erop alsof importeurs om wat voor reden dan ook steeds meer focussen op trendy producten;
maar wel trendy producten die ook op andere plaatsen als Blokker en Xenos te koop zijn tegen veel lagere prijzen.
Wij raken zo ons onderscheidend vermogen kwijt en prijzen ons uit de markt op het moment dat de consument de hand op de knip houdt.

Mijn vraag is: klopt mijn redenering of ligt het anders?
En als mijn redenering klopt: hoe krijgen we het voor elkaar om weer onderscheidend te worden?
En hoe gaan leveranciers ons hierbij helpen?

<anoniem>"

 

Reacties op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel"

"Beste Peter,

Goe idee! Jullie mogen de discussie kopiëren als je dat wilt.
Als jullie reactie ontvangen die je ook op RedEerlijkeHandel wilt zien, dan kun je ze door emailen en plaatsen wij ze ook (met verwijzing naar jullie forum).

Redactie RedEerlijkeHandel.nl" 


Bovenstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [9 februari 2013]"

"Zouden jullie deze discussie aub (ook) op www.wereldwinkelforum.nl willen voeren ...het is een belangrijk onderwerp en ik hoop dat dan nóg meer winkels worden benaderd (Wereldwinkelfo rum heeft momenteel 678 leden ....). 
Peter Paul Sloekers"


Bovenstaande is een reactie in "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [8 februari 2013]

"Beste, wat jij aansnijdt horen we (heelaas) veel meer.
Veel winkels merken dat (voormalige) klanten nu de "wereldwinkel produkten" in de supermarkt kopen en daardoor minder vaak over de drempel van de wereldwinkel komen. 5 jaar geleden werd daarom Café de Origen geintroduceerd als exclusief produkt voor de wereldwinkels en inmiddels verkopen ruim 220 wereldwinkels die en ze merken dat ze klanten terug krijgen. Sinds aug. 2012 zijn Cerro Azul Food en Café de Origen samengevoegd en is Cerro Azul Food een onderdeel van Neuteboom. Op dit moment zijn we druk doende om een nieuw assortiment samen te stellen waarbij de nadruk zal liggen bij de kleinere producenten en willen we zoveel mogelijk de producten ook Bio laten zijn. Onze producten zijn exclusief voor de wereldwinkels en we zorgen voor voldoende achtergrond informatie.
Op 1 januari dit jaar is de nieuwe prijslijst ingegaan en die gaat uit van solidariteit; grote en kleine winkels krijgen dezelfde korting.

cero azul food" 


Bovenstaand is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel" [6 februari 2013]:

Het spookt al langer in mijn hoofd en ik wil graag een open discussie starten over het assortiment bij de Wereldwinkel.
Het aantal Wereldwinkels dat moet stoppen vanwege te lage omzetten en te hoge kosten is toch wel schrikbarend.
Kunnen we daar iets aan doen en voorkomen dat nog meer Wereldwinkels ten onder gaan?
Het wordt hier en daar geopperd dat de strategie van de afgelopen jaren om het assortiment te vernieuwen en te moderniseren ons wrange vruchten oplevert.
Wij als Wereldwinkel hadden veel onderscheidende producten die je nergens anders kon vinden.
Maar nu lijkt het erop alsof importeurs om wat voor reden dan ook steeds meer focussen op trendy producten;
maar wel trendy producten die ook op andere plaatsen als Blokker en Xenos te koop zijn tegen veel lagere prijzen.
Wij raken zo ons onderscheidend vermogen kwijt en prijzen ons uit de markt op het moment dat de consument de hand op de knip houdt.

Mijn vraag is: klopt mijn redenering of ligt het anders?
En als mijn redenering klopt: hoe krijgen we het voor elkaar om weer onderscheidend te worden?
En hoe gaan leveranciers ons hierbij helpen?

<anoniem>"

 

Reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel"

Onderstaande is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel"

"Beste, wat jij aansnijdt horen we (heelaas) veel meer.
Veel winkels merken dat (voormalige) klanten nu de "wereldwinkel produkten" in de supermarkt kopen en daardoor minder vaak over de drempel van de wereldwinkel komen. 5 jaar geleden werd daarom Café de Origen geintroduceerd als exclusief produkt voor de wereldwinkels en inmiddels verkopen ruim 220 wereldwinkels die en ze merken dat ze klanten terug krijgen. Sinds aug. 2012 zijn Cerro Azul Food en Café de Origen samengevoegd en is Cerro Azul Food een onderdeel van Neuteboom. Op dit moment zijn we druk doende om een nieuw assortiment samen te stellen waarbij de nadruk zal liggen bij de kleinere producenten en willen we zoveel mogelijk de producten ook Bio laten zijn. Onze producten zijn exclusief voor de wereldwinkels en we zorgen voor voldoende achtergrond informatie.
Op 1 januari dit jaar is de nieuwe prijslijst ingegaan en die gaat uit van solidariteit; grote en kleine winkels krijgen dezelfde korting.

cero azul food" 

 

Bovenstaand is een reactie op "Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel":

Het spookt al langer in mijn hoofd en ik wil graag een open discussie starten over het assortiment bij de Wereldwinkel.
Het aantal Wereldwinkels dat moet stoppen vanwege te lage omzetten en te hoge kosten is toch wel schrikbarend.
Kunnen we daar iets aan doen en voorkomen dat nog meer Wereldwinkels ten onder gaan?
Het wordt hier en daar geopperd dat de strategie van de afgelopen jaren om het assortiment te vernieuwen en te moderniseren ons wrange vruchten oplevert.
Wij als Wereldwinkel hadden veel onderscheidende producten die je nergens anders kon vinden.
Maar nu lijkt het erop alsof importeurs om wat voor reden dan ook steeds meer focussen op trendy producten;
maar wel trendy producten die ook op andere plaatsen als Blokker en Xenos te koop zijn tegen veel lagere prijzen.
Wij raken zo ons onderscheidend vermogen kwijt en prijzen ons uit de markt op het moment dat de consument de hand op de knip houdt.

Mijn vraag is: klopt mijn redenering of ligt het anders?
En als mijn redenering klopt: hoe krijgen we het voor elkaar om weer onderscheidend te worden?
En hoe gaan leveranciers ons hierbij helpen?

<anoniem>"

 

Discussie: Het assortiment bij de Wereldwinkel

Het spookt al langer in mijn hoofd en ik wil graag een open discussie starten over het assortiment bij de Wereldwinkel.
Het aantal Wereldwinkels dat moet stoppen vanwege te lage omzetten en te hoge kosten is toch wel schrikbarend.
Kunnen we daar iets aan doen en voorkomen dat nog meer Wereldwinkels ten onder gaan?
Het wordt hier en daar geopperd dat de strategie van de afgelopen jaren om het assortiment te vernieuwen en te moderniseren ons wrange vruchten oplevert.
Wij als Wereldwinkel hadden veel onderscheidende producten die je nergens anders kon vinden.
Maar nu lijkt het erop alsof importeurs om wat voor reden dan ook steeds meer focussen op trendy producten;
maar wel trendy producten die ook op andere plaatsen als Blokker en Xenos te koop zijn tegen veel lagere prijzen.
Wij raken zo ons onderscheidend vermogen kwijt en prijzen ons uit de markt op het moment dat de consument de hand op de knip houdt.

Mijn vraag is: klopt mijn redenering of ligt het anders?
En als mijn redenering klopt: hoe krijgen we het voor elkaar om weer onderscheidend te worden?
En hoe gaan leveranciers ons hierbij helpen?

<anoniem>

 

Reactie op "Brief van de LVWW aan de importeurs"

Gezien de laatste brief van LVWW, waarmee wederom wordt aangegeven welke richting LVWW uitgaat: fairsupport2 samen met RSU (gesubsidieerd door ICCO). Voor ons getuigt dit wederom van hoogmoedswaanzin en is er niet geleerd van fouten uit het verleden. Hopelijk zijn de wereldwinkels nu wel wakker en ondersteunen ze de oprichting van deze nieuwe landelijke vereniging.

Een vraag aan de nieuwe vereniging: wie zitten er precies in het bestuur en wat verwachten jullie van de toekomst qua personele invulling, we verwachten namelijk geen opgetuigde kerstboom meer zoals LVWW is geworden.

Succes.

Maria

 

Brief van de LVWW aan de importeurs

Beste erkende leverancier van de Wereldwinkel,

Zoals u wellicht weet, praten we binnen Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (LVWW) al een tijd over de toekomst. We zijn van mening dat het van belang is u te informeren over het volgende.

Per 1 juli 2012 reorganiseerde de LVWW. De belangrijkste vernieuwing is dat wij opnieuw eigenaar zijn van het merk Wereldwinkel en aan leden een pakket met professionele landelijke retaildiensten bieden. Dit basispakket doet recht aan de wensen van de verschillende type winkels, zoals we afgelopen zomer inventariseerden onder onze leden, én aan de missie van de gezamenlijke Wereldwinkels: meer fairtrade.

De LVWW wil de prestaties van de individuele winkels verbeteren en de kracht van het collectief benutten. Dat laatste onder anderen door gezamenlijke inkoop en door samen met de Wereldwinkels te starten met online verkoop. Onze leden ontvingen vorige maand ons werkplan 2013, met daarin alle informatie over het basispakket en de overige programma’s en werkzaamheden van de LVWW. Dit werkplan ligt ter goedkeuring voor in de Verenigingsraad van 24 november 2012.

Vooruitlopend op de bespreking van het werkplan met onze leden, informeren we u graag over een aantal onderwerpen in de plannen dat op u betrekking heeft.

1. Samenwerking met Retail Service Unit (RSU) 

De LVWW pleit er in de branche voor om zoveel mogelijk samen te werken om fairtrade inkopen voor Wereldwinkels makkelijker en voor mainstream partijen toegankelijker te maken. De LVWW werkt daarvoor samen met Alec Clement. Om de opgedane kennis en ervaring van de afgelopen jaren niet verloren te laten gaan hebben we een aantal diensten, waarmee we de Wereldwinkels ondersteunen, uitbesteed aan Retail Service Unit (RSU) van Alec Clement. Daarnaast werken we samen aan het collectioneren van een Wereldwinkelassortiment dat we in samenwerking met het zogenoemde Voorraadhuis van Alec Clement ook online zullen aanbieden.

2. Omzetgegevens Wereldwinkels

Bijna 150 leden van de LVWW werken met een geautomatiseerd kassasysteem. We verzamelen en analyseren de gegevens uit dit kassasysteem. Op basis hiervan adviseren wij onze leden. Erkende leveranciers die zich hiervoor aanmelden kunnen vanaf 1 januari 2013 tegen betaling van 20 euro per maand maandelijks een omzetanalyse zowel op hoofdproductgroep, als op eigen productniveau ontvangen.

3. Landelijke productfolder wordt online marketing

Op basis van inventarisatie onder de leden heeft de LVWW besloten te stoppen met het uitgeven van de landelijke productfolder. Om te blijven werken aan promotie van het Wereldwinkelmerk en fairtrade producten, werken we in 2013 aan een online marketingstrategie waar een landelijke en lokale webshops deel van uitmaken. De producten zullen vanuit het Voorraadhuis worden geleverd. De kosten en opbrengsten vanuit deze activiteit worden door de LVWW, de deelnemende Wereldwinkels en Alec Clement gedeeld.

Los van bovenstaande onderwerpen, informeren we u graag alvast over de vernieuwde LVWW. Daarom maakten we een samenvatting van het werkplan 2013, die we u hierbij graag toesturen. Als bijlage sturen we daarnaast een overzicht van de concrete diensten die de LVWW vanaf 2013 aan de leden biedt - indien de plannen worden aangenomen door de Verenigingsraad op 24 november.

We zijn er van overtuigd dat met bovenstaande keuzes de basis is gelegd voor een gezonde toekomst van Wereldwinkels en groei van fairtrade. We nodigen u van harte uit om voluit met ons samen te werken om het leven en werken van fairtrade producenten te verbeteren.

Namens bestuur en landelijk bureau LVWW,

Simon Zuidema                    Huub Jansen

 

Discussie over het artikel: "Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland' "

Onderstaande is een discussie over het artikel: "Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland' "

 

Re: Reactie op het artikel: "Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland' "

Ik verbaas me wel over deze reactie. Wereldwinkels Nederland is opgericht vanwege de ondoorzichtigheid en gebrek aan communicatie van de oude vereniging. Bovendien heeft Wereldwinkels Nederland geen contact met consumenten, dus hoe kan het dat het bos groter en donkerder wordt voor de consument? De consument merkt hier niets van. Het is echter een grote opluchting voor de vrijwilligers die vrijheid en openheid vragen.

<anoniem>

 

Reactie op het artikel: "Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland' "

"Hopelijk maakt dit het goede doel niet troebel en onduidelijk, een Vereniging van Wereld Winkels en dan ook nog een Stichting Wereld Winkels. Voelt voor mij een beetje als producten van een wereldwinkel naast die van Return to Sender leggen en dan de vraag stellen wat is het verschil in doel/basis. Voor de consument wordt het bos steeds groter en donkerder, terwijl we juist duidelijkheid willen.Jammer, jammer,jammer ... Groeten Dorien"

 

Reactie op "Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland""

Onderstaande is een reactie op het artikel: "Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland' "

"Hopelijk maakt dit het goede doel niet troebel en onduidelijk, een Vereniging van Wereld Winkels en dan ook nog een Stichting Wereld Winkels. Voelt voor mij een beetje als producten van een wereldwinkel naast die van Return to Sender leggen en dan de vraag stellen wat is het verschil in doel/basis. Voor de consument wordt het bos steeds groter en donkerder, terwijl we juist duidelijkheid willen.Jammer, jammer,jammer ... Groeten Dorien"

 

Een late reactie

Ja, Wereldwinkels die met een schone lei willen beginnen kunnen bij de nieuwe vereniging terecht, maar ik wilde opkomen voor de vrijwilligsters die omdat ze het niet eens waren met het partnerwinkel beleid de Wereldwinkel zijn uitgewerkt. Daar is veel leed aangedaan nadat men soms wel 20 jaar zich heeft ingezet voor eerlijke handel. Het zou goed zijn als zij 'gerehabiliteerd' worden.
Misschien weet niet iedereen dat maar partnerwinkel worden hield in dat vrijwilligsters minder zeggenschap kregen over de inkoop, dat er een stuk verplichte inkoop was en er nieuwe regels kwamen. Veel vrijheid moest ingeleverd worden en daar was niet iedereen het mee eens. Dwarsliggers werden de winkel uitgewerkt.

<anoniem1>

Bovenstaande is een reactie op:

"Ik neem aan dat je bedoelt: de winkels welke het niet eens waren met het gevoerde beleid. Wat ik begrijp is dat die van harte welkom zijn bij wereldwinkels nederland.
Als je bedoelt dat "critische" medewerkers uit de plaatselijke winkel zijn "verwijderd"dan is dat natuurlijk aan de winkel zelf.

<anoniem2>"

Reactie op:

"Ik heb een vraag die niet direct met Eerlijke Handel te maken heeft maar wel met eerlijkheid. Mijn vraag is: Nu alles teruggedraait wordt, worden dan de vrijwilligsters die de laatste jaren uit de Wereldwinkels zijn gewerkt of uitgezet weer teruggevraagd? Het gaat om de vrijwilligsters die het niet eens waren met het voorgestelde-uitgevoerde beleid en daarom niet meer welkom waren.

<anoniem1>"

 

 

 

Reactie op vraag bezoeker RedEerlijkeHandel.nl

Ik neem aan dat je bedoelt: de winkels welke het niet eens waren met het gevoerde beleid. Wat ik begrijp is dat die van harte welkom zijn bij wereldwinkels nederland.
Als je bedoelt dat "critische" medewerkers uit de plaatselijke winkel zijn "verwijderd"dan is dat natuurlijk aan de winkel zelf.

<anoniem>

Reactie op:

"Ik heb een vraag die niet direct met Eerlijke Handel te maken heeft maar wel met eerlijkheid. Mijn vraag is: Nu alles teruggedraait wordt, worden dan de vrijwilligsters die de laatste jaren uit de Wereldwinkels zijn gewerkt of uitgezet weer teruggevraagd? Het gaat om de vrijwilligsters die het niet eens waren met het voorgestelde-uitgevoerde beleid en daarom niet meer welkom waren.

<anoniem>"

 

 

 

Vraag van bezoeker RedEerlijkeHandel.nl

Ik heb een vraag die niet direct met Eerlijke Handel te maken heeft maar wel met eerlijkheid. Mijn vraag is: Nu alles teruggedraait wordt, worden dan de vrijwilligsters die de laatste jaren uit de Wereldwinkels zijn gewerkt of uitgezet weer teruggevraagd? Het gaat om de vrijwilligsters die het niet eens waren met het voorgestelde-uitgevoerde beleid en daarom niet meer welkom waren.

<anoniem> 

 

Reactie op "Waarom moet de Eerlijke Handel gered worden?"

Gelukkig zijn er nog mensen die de onvrede heel goed weten te vertalen naar een onderbouwd verhaal. Velen zullen zich herkennen in bovenstaande <zie hier>, het verwoorden ervan is een heel ander verhaal. De nieuwe vereniging wensen wij veel succes toe en met zijn allen terug naar waar het altijd om is gegaan: eerlijke handel promoten en daarmee de allerarmsten helpen een bestaan op te bouwen.

Maria

Reageer of discussieer: Waarom moet de Eerlijke Handel gered worden?  


 

Reactie op "Hoezo eerlijke handel?"

Je slaat de spijker op zijn kop! De wereldwinkels zijn indertijd opgericht om (kleine) producenten een perspectief te bieden door het betalen van een eerlijke beloning EN door het creeren van werkgelegenheid.
Veel producten komen als grondstof naar Nederland en worden hier tot eindproduct verwerkt. En juist aan een eindproduct werken meer mensen en blijven de verdiensten in het lannd van oorsprong.
Ook improteurs van foodproducten welke in de wereldwinkels verkocht worden laten producten in het westen maken van grondstoffen uit de Derde Wereld.
Té de Origen is hierop een uitzondering; de thee wordt in Sri Lanka bewerkt en verwerkt, dat creert werk aan plm. 50 vooral vrouwen en dus inkomen.
Café de Origen is koffie die zonder tussenhandel van de koffieboer via de brander naar de wereldwinkel gaat.
Zo moet het volgens ons.

Klaas Kuipers

>Reactie op "Hoezo eerlijke handel?":

>Hoeveel procent van onze verkoopprijs gaat nu echt naar de producent zelf? Zou het niet beter zijn een echt eerlijke prijs aan de producent te geven zodat ze ook niet meer uit hun eigen land weg hoeven te gaan om elders het 'geluk' te vinden. Een >menswaardig bestaan in eigen land is voor iedereen het beste!

>ingestuurd door <anoniem>

 

Hoezo eerlijke handel?

Hoeveel procent van onze verkoopprijs gaat nu echt naar de producent zelf? Zou het niet beter zijn een echt eerlijke prijs aan de producent te geven zodat ze ook niet meer uit hun eigen land weg hoeven te gaan om elders het 'geluk' te vinden. Een menswaardig bestaan in eigen land is voor iedereen het beste!

ingestuurd door <anoniem>

 

Reactie op brief bestuur van 6 dec 2011 - District Holland Zuid- West

<Op verzoek van één van de ondergetekenden is deze brief van de site gehaald>

 

Pro forma opzeggingsbrief Wereldwinkel Helmond aan bestuur LVVW

DOWNLOAD "PRO FORMA OPZEGGINGSBRIEF WERELDWINKEL HELMOND AAN LVVW" ALS PDF-FILE >

Helmond, 1 december 2011
Wereldwinkel Helmond Ameidestraat 5, 5701 NN HELMOND
0492 534208, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Aan Bestuur Landelijke Vereniging van Wereldwinkels
Randweg 8
4104 AC CULEMBORG

Onderwerp: voorbehouden recht tot opzegging lidmaatschap

Geacht Bestuur,

Zoals menige Wereldwinkel worstelt met de voorstellen en uitgangspunten van onze Landelijke Vereniging ten aanzien van de Toekomstvisie, doet WW Helmond dat ook. Tot voor kort waren we voornemens een nieuwe transformatie naar Partnerwinkel te overwegen. Doch de ontwikkelingen vanaf 17 oktober nopen ons intussen om deze stap te heroverwegen.

We zijn van mening dat er verbeterstappen gezet moeten gaan worden in Wereldwinkelland. Maar de Toekomstvisie van het bestuur en de discussie daarover in onze districtvergadering van 14 november j.l., in aanwezigheid van uw secretaris, deden ons van mening veranderen.
De problemen en dilemma's die voor ons voortvloeien uit deze Toekomstvisie zijn uitstekend verwoord in de brieven van de Wereldwinkels Groningen, Leiden en het district Holland Zuid West. Wij hebben respect voor de uitgebreide wijze waarop zij de problematiek over het voetlicht hebben gebracht en herkennen ons daar helemaal in. Het heeft dan ook geen toegevoegde waarde onze dilemma's in deze brief nogmaals weer te geven.

In plaats van ons te voegen in de ontwikkeling voor de keuze van model 1, 2 of 3 vragen we ons af of de hieraan verbonden randvoorwaarden in strijd zijn met de principes die wij met onze vrijwilligers aanhangen. Derhalve is opzegging van ons lidmaatschap ook een nieuwe en serieuze optie geworden. Wij nemen echter op dit moment niet het besluit nu al het lidmaatschap op te zeggen, omdat we nog steeds hopen dat het bestuur luistert naar de leden, terugkeert op zijn schreden en met een breed gedragen voorstel komt!

Wij kunnen ons voor wat betreft de mogelijke opzegging van het lidmaatschap dan ook vinden in hetgeen verwoord is in de brief van het district Holland Zuid West. In navolging van Holland Zuid West laten wij u dan ook het volgende weten:
We delen u mede dat we ons - nu de Verenigingsraad van november waar de toekomstplannen geagendeerd zouden worden is uitgesteld tot januari 2012 – het recht voorbehouden om, als de besluitvorming eind januari niet aan bepaalde essentiële randvoorwaarden voldoet, ons lidmaatschap van de LVWW na deze vergadering met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 op te zeggen.

Wij wensen u veel wijsheid bij het opstellen van de voorstellen ter effectuering van de Toekomstvisie!

Met vriendelijke groet, namens het bestuur van de Wereldwinkel Helmond

Wim Raaijmakers
Voorzitter bestuur Wereldwinkel Helmond

i.a.a.: District Brabant Oost / Wereldwinkels Regio de Peel / www.redeerlijkehandel.nl

 

Wereldwinkel Boxmeer pro forma opzeggingsbrief lidmaatschap

DOWNLOAD "PRO FORMA OPZEGGINGSBRIEF WERELDWINKEL BOXMEER AAN LVVW" ALS PDF-FILE >

Aan de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels
Randweg 8
4104 AC Culemborg

Boxmeer, 30 november 2011

Onderwerp: voorbehouden recht tot opzegging lidmaatschap

Geacht bestuur,

Ook de Wereldwinkel Boxmeer worstelt met de voorstellen en uitgangspunten van onze Landelijke Vereniging ten aanzien van de Toekomstvisie.

De problemen en dilemma's die wat ons betreft voortvloeien uit deze Toekomstvisie zijn uitstekend verwoord in de brieven van de Wereldwinkels Groningen, Leiden en het district Holland Zuid West.

Wij hebben respect voor de uitgebreide wijze waarop zij de problematiek over het voetlicht hebben gebracht en herkennen ons daar helemaal in. Het heeft dan ook geen toegevoegde waarde onze dilemma’s in deze brief nogmaals weer te geven. Wij nemen echter op dit moment niet het besluit nu al het lidmaatschap op te zeggen. Wij hebben nog steeds hoop dat het bestuur luistert naar de leden, terugkeert op zijn schreden en met een breed gedragen voorstel komt!

Wij kunnen ons voor wat betreft de mogelijke opzegging van het lidmaatschap dan ook vinden in hetgeen verwoord is in de brief van het district Holland Zuid West. In navolging van Holland Zuid West laten wij u dan ook het volgende weten:
We delen u mede dat we ons - nu de Verenigingsraad van november waar de toekomstplannen geagendeerd zouden worden is uitgesteld tot januari 2012 – het recht voorbehouden om, als de besluitvorming eind januari niet aan bepaalde essentiële randvoorwaarden voldoet, ons lidmaatschap van de LVWW na deze vergadering met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 op te zeggen.

Wij wensen u veel succes bij de verdere uitwerking van de Toekomstvisie!

Met vriendelijke groet,

namens het bestuur van de Wereldwinkel Boxmeer

Marianne Vekemans-Kniest
Secretaris bestuur Wereldwinkel Boxmeer

i.a.a.: District Brabant Oost
Wereldwinkels Regio de Peel
www.redeerlijkehandel.nl

 

Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels: 'Wereldwinkels Nederland'

Beste Wereldwinkeliers en importeurs,

Wereldwinkel Groningen en Wereldwinkel Leiden hebben het initiatief genomen tot oprichting van een nieuwe gezamenlijke vereniging voor wereldwinkels, "Wereldwinkels Nederland".
<Onderstaand> de intentieverklaring met meer informatie.

Hartelijke groet,
besturen en coördinatoren
Wereldwinkel Groningen en Wereldwinkel Leiden

DOWNLOAD ORIGINEEL "INTENTIEVERKLARING WERELDWINKELS NEDERLAND" ALS PDF-FILE >

25 november 2011

Oprichting nieuwe vereniging voor wereldwinkels:
'Wereldwinkels Nederland'

Initiatief

Wereldwinkel Groningen en Wereldwinkel Leiden hebben het initiatief genomen tot oprichting van een nieuwe gezamenlijke vereniging voor wereldwinkels:

Wereldwinkels Nederland

We starten eenvoudig.
De verdere invulling wordt begin 2012 met de leden vormgegeven.

Focus

De focus van de vereniging is: de vereniging faciliteert en ondersteunt haar leden, de aangesloten wereldwinkels.

Missie van Wereldwinkels Nederland

De leden hebben als uitgangspunt dat eerlijke handel centraal staat:
- inkopen bij gecertificeerde importeurs
- maximaal 15% randassortiment

Wat doen we op dit moment?

Opstarten met:
- voorlopige statuten
- voorlopig bestuur

En straks?

In februari 2012 komt er een algemene ledenvergadering voor de definitieve inrichting van de vereniging, zoals:
- definitieve statuten
- definitief bestuur
- vaststelling strategie
- vaststelling welke diensten centraal aangeboden gaan worden
- vaststelling jaarplan en begroting 2012

Ondertussen werken we alvast aan

- huisstijl (nieuw logo, en huisstijldragers zoals puibord en cadeaustickers)
- cadeaubonnen
- website
- digitale nieuwsbrief

Voor al deze onderwerpen kiezen we voor een opzet die eenvoudig is en facilitair. Zo wordt de huisstijl niet verplicht, maar is ze verkrijgbaar voor wereldwinkels die er belangstelling voor hebben. We willen laagdrempelig zijn. Solidariteit is een kernwaarde. De initiële kosten van de nieuwe vereniging worden door Wereldwinkel Groningen en Wereldwinkel Leiden gedragen c.q. voorgeschoten.

Voor reacties en meer informatie is een apart e-mail adres beschikbaar:
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Alle mails worden beantwoord. Als daarom verzocht wordt nemen we ook telefonisch contact op.
De website van de nieuwe vereniging is www.wereldwinkelsnederland.nl.
Deze tekst is eveneens geplaatst op www.wereldwinkelforum.nl.

 

Opzeggingsbrief lidmaatschap Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair

DOWNLOAD ORIGINEEL "OPZEGGINGSBRIEF WW TEN BOER - GO 4 FAIR" ALS PDF-FILE >

Aan het Bestuur Landelijk Vereniging Wereldwinkels
Randweg 8
4104 AC Culemborg

Ten Boer, 24 november 2011

Geacht bestuur,

Waarschijnlijk de jongste telg van de Wereldwinkelketen, lid sinds 1 januari 2011, gaat het lidmaatschap middels dit schrijven opzeggen per 1 januari 2012. Wij nemen de statutaire opzegtermijn van 4 weken in acht.

Tevens willen wij motiveren waarom wij het lidmaatschap nu alweer opzeggen.

Ten eerste.
Naar aanleiding van onze aanmelding in januari 2011 is in een gesprek in april 2011 ons duidelijk gemaakt dat alleeneen getransformeerde winkel kan toetreden tot de Landelijke Vereniging. Als bestuur hebben wij niet gekozen voor een kostbare lening bij de bank om de start van een wereldwinkel in ons dorp te realiseren en dat uitgangspunt willen wij trouw blijven. We mogen een uitzondering zijn tot januari 2013. In april 2011 hebben wij met FaiRSupport een overeenkomst getekend om in januari 2013 te komen tot transformatie. Ondertussen hebben wij middels aankopen via het prikbord op extranet een bijna getransformeerde winkel, althans in onze ogen, voor een minimale investering.
Echter wij zijn gehouden aan de officiële weg: eerst een architect, dan een plan, vervolgens de transformatie.
In onze ogen is dit verspild geld en wij wensen hier niet aan mee te doen.

Ten tweede.
Vanaf 1 januari 2011 betalen we contributie aan de Vereniging en over het jaar 2011 fee over onze omzet aan FaiRSupport. Niet meer dan billijk. Maar als vervolgens blijkt dat je wel aan je financiële verplichtingen mag voldoen, maar dat daar de voordelen van het lidmaatschap ophouden, heeft ons erg verbaasd en teleurgesteld. Voor ons geen scholing, geen posters, geen productfolders, geen actiemateriaal, geen winkelbegeleiding, enz.

Ten derde.
Uit de Toekomstvisie, 12 maart en 17 oktober 2011, blijkt dat ons geen lang verenigingsleven beschoren is. Immers u zegt dat vanaf 2014 niet getransformeerde winkels niet langer gedoogd worden als lid van de LVWW. Dan kunnen wij beter besluiten er nu uit te stappen.

Ten vierde
De hele landelijke discussie geeft ons het gevoel in een wespennest terecht te zijn gekomen.
Het is triest te moeten constateren dat u als bestuur niet in staat bent de eerlijke handel hoog in het vaandel te hebben, te houden en uit te dragen en de eenheid binnen de Vereniging te bewaren.

Ten vijfde
De financiële positie van FaiRSupport geeft ons weinig vertrouwen in een gezamenlijke toekomst en het bagatelliserenvan deze problematiek door het bestuur is naïef!

Conclusie: wij zijn teleurgesteld in de organisatie van de LVWW en FS.

Bestuur en medewerkers WW GO4FAIR Ten Boer

Henk Boels,
Voorzitter

Janny Alberts,
Penningmeester

Marianne Meester,
Bestuurslid, winkelcoördinator

 

brief district Holland Zuid West aan LVWW

DOWNLOAD ORIGINEEL "BRIEF DISTRICT ZUID HOLLAND WEST" ALS PDF-FILE >

Den Haag, 22 november 2011

Betreft: voorbehouden recht tot opzegging lidmaatschap

Geacht bestuur van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels,

Wij, winkels van District Holland Zuid West, hebben principiële bezwaren tegen de beleidskeuzes in de "Toekomstvisie Wereldwinkels en WAAR" van 17 oktober 2011, en in de onderliggende stukken, het rapport Koelewijn en de notitie "Samen ondernemend", die eind 2010 is verschenen (en ongewijzigd opnieuw aan de leden wordt voorgelegd). Als dit voorstel verenigingsbeleid zou worden, passen we voor deze vereniging, zoals we al eerder binnen de vereniging hebben aangekondigd in het tien-puntenplan van ons district.

We delen u dan ook mee dat we ons - nu de Verenigingsraad van november waar de toekomstplannen geagendeerd zouden worden is uitgesteld tot januari 2012 – het recht voorbehouden om, als de besluitvorming eind januari niet aan bepaalde essentiële randvoorwaarden voldoet, ons lidmaatschap van de LVWW na deze vergadering met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 op te zeggen.

Voor ons zijn de volgende punten, waar de plannen nu niet aan voldoen, essentieel (zie voor toelichting ook ons tien-puntenplan):

  1. De vereniging moet erkende leveranciers markttoegang blijven bieden via de winkels, en in geen enkel winkeltype leveranciers uitsluiten, zodat een langdurige handelsrelatie in stand kan blijven.
  2. De vereniging mag geen exploitatierisico's lopen door zelf winkels te exploiteren of zelf in te kopen, wat ook betekent dat WAAR-winkels geen eigendom van de vereniging mogen worden.
  3. De vereniging is en blijft opgericht voor de bevordering van Fairtrade, en niet voor het bevorderen van "duurzame" producten of voor het geld ophalen voor goede doelen ("trade not aid"): de regeling inzake randassortiment wordt niet versoepeld.
  4. In de vereniging hoort plaats te blijven voor alle Wereldwinkels: ook de niet-getransformeerde Wereldwinkels horen erbij evenals winkels die eerder de vereniging hebben verlaten maar werken aan dezelfde missie; er is geen rangorde in beter of slechter tussen verschillende winkeltypen binnen de vereniging.
  5. De ondersteuning en het bestuur van de vereniging zijn transparant naar de leden: in inzicht in financiële stromen en financiële verantwoording, in certificering van en afspraken met leveranciers, in succes maar ook falen van de kwaliteit van de dienstverlening en in de besluitvorming.
  6. Wie betaalt bepaalt: de zeggenschap in de vereniging is zo georganiseerd dat de leden ook in de praktijk verantwoordelijk zijn voor het beleid, en niet de ondersteuners of alleen een bepaalde selectieve groep winkels.
  7. Per direct zal de ondersteuning financieel op orde moeten worden gebracht met de reële budgettaire mogelijkheden.

We schrijven deze brief met pijn in ons hart. We kiezen er niet voor om als individuele winkels verder te gaan, maar zullen indien nodig onze verantwoordelijkheid nemen en bouwen aan een nieuwe vereniging met de missie waarvoor onze oude landelijke vereniging ooit is opgericht en die winkels die LVWW hebben verlaten zal gaan ondersteunen zodat winkels ondersteund door kunnen gaan met het steeds beter werken aan onze gezamenlijke missie. Daar zullen we dan ook financieel in investeren, en daarbij zullen we maximaal inzetten op het benutten van elkaars expertise.

Met vriendelijke groet,
De besturen van de onderstaande winkels van district Holland-Zuid West:

  • Delft
  • 's Gravenzande
  • Hoek van Holland
  • Leidschendam / Voorburg
  • Maasland
  • Maassluis
  • Monster
  • Noordwijk
  • Noordwijkerhout
  • Nootdorp
  • Oegstgeest
  • Pijnacker
  • Scheveningen
  • Schipluiden
  • Voorschoten
  • Wassenaar
  • Wateringen / Rijswijk
  • Zoetermeer

cc: Wereldwinkels in Nederland en erkende leveranciers

 

P.S.: Als bekend heeft wereldwinkel Leiden gemeld het lidmaatschap per 1/1/2012 op te zeggen.

 

Reactie op "Oproep aan Wereldwinkels"

Je ziet hier nu wel reacties voorbij komen van mensen die al langere tijd tegen een muur aanlopen en nergens gehoor kregen. Dat dan emoties los komen is begrijpelijk. Hanneke geeft een reactie op een emotievol betoog, maar vergeet dan zichzelf ook even door dit een "hetze te noemen.

Ze geeft aan dat er geen beslissingen zijn genomen, dat is nu juist het misverstand waar het hier om gaat. Er zijn al jarenlang bewegingen aan de gang vanuit LVWW en fairsupport die nauwelijks nog omkeerbaar zijn. Daar zijn we nog slechts een klein stukje van verwijderd. Enige maanden geleden vernam ik namelijk al dat fairsupport overeind gehouden werd door de waardebonnen verkoop. Hoe gaat dat straks als de wereldwinkels hun waardebonnen gaan inleveren? weet u het?

Groetjes, John

Bovenstaande is een reactie op: "Reactie op "Oproep aan Wereldwinkels"

***

"welke erkende leveranciers zijn dat dan? Hoe kunnen we ze boycotten als we niet weten wie het zijn? Aan de andere kant dat vind ik dat deze hetze maar eens moet stoppen. Het brengt heel veel onrust en er zijn nog geen definietce beslissingen genomen, er liggen alleen plannen. Laat je stem horen via de districten, daar zitten onze verenigingsraadsleden. Daar bereik je w.s. meer mee dan elkaar hier op te stoken.

Hanneke"

***
Bovenstaande is een reactie op "Oproep aan Wereldwinkels":

"Wij hebben vernomen dat hoofdinkoper T.S. van FairSupport de FS-partner-Wereldwinkels verbiedt om bij een aantal erkende leveranciers in te kopen terwijl er tegelijkertijd niet-Eerlijke Handel producten de winkels in wordt geloodst.

Schandelijk. Is het geen tijd om dit soort onacceptabel gedrag aan de kaak te stellen?
Wij roepen hierbij Wereldwinkels op extra inkopen te doen bij de erkende leveranciers die door FS geboycot worden!"

***


 

 

Reactie op "Oproep aan Wereldwinkels"

welke erkende leveranciers zijn dat dan? Hoe kunnen we ze boycotten als we niet weten wie het zijn? Aan de andere kant dat vind ik dat deze hetze maar eens moet stoppen. Het brengt heel veel onrust en er zijn nog geen definietce beslissingen genomen, er liggen alleen plannen. Laat je stem horen via de districten, daar zitten onze verenigingsraadsleden. Daar bereik je w.s. meer mee dan elkaar hier op te stoken.

Hanneke

Bovenstaande is een reactie op "Oproep aan Wereldwinkels":

"Wij hebben vernomen dat hoofdinkoper T.S. van FairSupport de FS-partner-Wereldwinkels verbiedt om bij een aantal erkende leveranciers in te kopen terwijl er tegelijkertijd niet-Eerlijke Handel producten de winkels in wordt geloodst.

Schandelijk. Is het geen tijd om dit soort onacceptabel gedrag aan de kaak te stellen?
Wij roepen hierbij Wereldwinkels op extra inkopen te doen bij de erkende leveranciers die door FS geboycot worden!"

 


Pagina 4 van 5
Artikelen bekeken hits : 2003313

Laatste bijdragen


Abonneren op Red Eerlijke Handel.nl

Abonneer uzelf op Red Eerlijke Handel.nl. U wordt dan op de hoogte gehouden van al het nieuws omtrent Red Eerlijke Handel.nl.
 

124 WINKELS OPGEZEGD 9 WINKELS PRO FORMA OPGEZEGD DIT IS 38% VAN DE WERELDWINKELS

LAATSTE 20 WERELDWINKELS DIE LIDMAATSCHAP HEBBEN OPGEZEGD:

  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Deventer  
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkels die hebben opgezegd:

Wereldwinkels die hebben opgezegd:

De volgende Wereldwinkels hebben hun lidmaatschap opgezegd. Informeer ons over meer winkels die dat gedaan hebben.

  • Wereldwinkel Alphen a/d Rijn
  • Wereldwinkel Amsterdam Ganesha
  • Wereldwinkel Amsterdam St. Lucasparochie
  • Wereldwinkel Appingedam
  • Wereldwinkel Arkel
  • Wereldwinkel Baarn
  • Wereldwinkel Barendrecht
  • Wereldwinkel Bergambacht
  • Wereldwinkel Bedum
  • Wereldwinkel Beilen
  • Wereldwinkel Bergen (NH)
  • Wereldwinkel Best
  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borculo
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Burgum
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Coevorden
  • Wereldwinkel De Glind
  • Wereldwinkel Delft
  • Wereldwinkel Deventer - Abal
  • Wereldwinkel Doetinchem
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Eelde-Paterswolde
  • Wereldwinkel Egmond aan Zee
  • Wereldwinkel Eibergen
  • Wereldwinkel Eindhoven
  • Wereldwinkel Enschede
  • Wereldwinkel Ermelo
  • Wereldwinkel FAIR_NU (Langedijk)
  • Wereldwinkel Genemuiden
  • Wereldwinkel Giekerk
  • Wereldwinkel Goes
  • Wereldwinkel Goirle
  • Wereldwinkel Groningen
  • Wereldwinkel Haastrecht
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hardinxveld-Giessendam
  • Wereldwinkel Hasselt
  • Wereldwinkel Heerhugowaard
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Heusden
  • Wereldwinkel Hillegom
  • Wereldwinkel Hilvarenbeek
  • Wereldwinkel Hoek van Holland
  • Wereldwinkel Hoofddorp (den Ark)
  • Wereldwinkel Hoogeveen
  • Wereldwinkel Hoogezand-Sappermeer
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Hulst
  • Wereldwinkel Joure
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Kapelle
  • Wereldwinkel Katwijk
  • Wereldwinkel Kerkrade
  • Wereldwinkel Klazienaveen
  • Wereldwinkel Kollum
  • Wereldwinkel Landgraaf
  • Wereldwinkel Landsmeer
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Leek
  • Wereldwinkel Leeuwarden
  • Wereldwinkel Leiden
  • Wereldwinkel Loppersum
  • Wereldwinkel Maassluis
  • Wereldwinkel Meerssen
  • Wereldwinkel Mijdrecht - de Ronde Venen
  • Wereldwinkel Nieuwkoop
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Norg
  • Wereldwinkel Nunspeet
  • Wereldwinkel Oegstgeest
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Oosterwolde
  • Wereldwinkel Oost-Souburg
  • Werelwinkel Oss
  • Wereldwinkel Oudekerk a/d Amstel
  • Wereldwinkel Overschie
  • Wereldwinkel Pijnacker
  • Wereldwinkel Raalte
  • Wereldwinkel Rijswijk
  • Wereldwinkel Roden
  • Wereldwinkel Sassenheim
  • Wereldwinkel Scheveningen
  • Wereldwinkel Schijndel
  • Wereldwinkel 's Gravenzande
  • Wereldwinkel Sint Annaparochie
  • Wereldwinkel Sliedrecht
  • Wereldwinkel Sneek
  • Wereldwinkel Spijkenisse
  • Wereldwinkel Stadskanaal
  • Wereldwinkel Steenwijk
  • Wereldwinkel Surhuisterveen
  • Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair
  • Wereldwinkel Ter Apel
  • Wereldwinkel Texel
  • Wereldwinkel Tholen
  • Wereldwinkel Uden
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Veendam
  • Wereldwinkel Veldhoven
  • Wereldwinkel Vlaardingen
  • Wereldwinkel Vollenhove
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Voorschoten
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Vries
  • Wereldwinkel Waalwijk
  • Wereldwinkel Wageningen - De uitbuyt
  • Wereldwinkel Wassenaar
  • Wereldwinkel Wateringen
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Wergea-Warten
  • Wereldwinkel Werkendam
  • Wereldwinkel Wittem
  • Wereldwinkel Woudenberg
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkel Zoetermeer
  • Wereldwinkel Zoeterwoude
  • Wereldwinkel Zwartsluis
  • Wereldwinkel Zwolle

Wereldwinkels die pro forma hebben opgezegd:

  • Alkmaar
  • Amersfoort 
  • Assen
  • Boxmeer
  • Heemstede
  • Helmond
  • Maasland
  • Zuidhorn