RedEerlijkeHandel.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Wereldwinkels

Re: wat zijn de gevaren voor Wereldwinkels die XP hebben draaien?

Vanaf vandaag 8 april is het gebruik van XP onveilig, omdat Microsoft dit besturingssysteem niet meer ondersteunt en beveiligt.

Wat kan dit betekenen voor een Wereldwinkel die nog XP op de computer heeft staan en die niet kan upgraden omdat de computer te oud is, kregen wij van RedEerlijkeHandel als vraag.

Internet bankieren
Een Wereldwinkel met een computer die op XP draait en waarop ook internetbankieren plaatsvindt, loopt gevaar dat al het geld van de rekening gehaald wordt. Dit gevaar is niet klein en mag niet onderschat worden! Advies is direct te stoppen met internetbankieren en het programma eraf te halen en het internetbankieren op een beveiligde computer te doen.

Stelen van uw emailadressen bestand
Zonder internetbankieren blijft het gevaar dat een hacker uw email adressen bestand steelt en zich uitgeeft voor u als Wereldwinkel en in uw naam geld gaat vragen aan bijvoorbeeld uw email contacten. Een oproep met een zielig verhaal kan wonderen doen.
Heel bekend is een bericht van een vriend (wiens emailadressen bestand is gehacked) die op vakantie in het buitenland beroofd is van zijn mobieltje, paspoort en portemonnee en u vraagt om hem te helpen door geld over te maken. U kent hem, u begrijpt dat zonder telefoon, paspoort en geld, hij u alleen via gratis email kan bereiken en u kunt het niet maken om niets te doen, toch?

Spam en platleggen websites
Minder ingrijpende gevaren zijn dat uw computer gebruikt wordt voor het verzenden van spam of voor het platleggen van websites. Daar hoeft u niets van te merken, maar het is niet iets dat u wilt toestaan.

Ons advies

  1. Internetbankieren direct overzetten naar een veilige computer.
  2. Wanneer u Blue Retail gebruikt, volg niet het advies van de LVWW op om te wachten op het nieuwe kassasysteem ergens volgend jaar. U bent verantwoordelijk voor alle gegevens op uw computer en met XP zijn ze niet meer veilig.
  3. Vraag een demonstratie aan bij Wereldkassa, die u tegelijk kunt adviseren over een nieuwe computer waarop Wereldkassa probleemloos kan draaien. Eind 2015 gaat de stekker uit Blue Retail dus waarom niet gelijk overstappen naar een nieuw werkend kassasysteem dat bovendien een stuk goedkoper is. Twee vliegen in een klap, heet dat :-).

Het RedEerlijkeHandel Team


 

Re (12): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Klopt Berthy. Onze bestelling van de €10.00 cadeaubonnen (bestelling december 2013) ligt nog steeds bij de drukkerij :zzz
Elly

 

 

Re (11): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Cadeaubonnen via het bestelformulier besteld en geleverd gekregen, alles zoals gewoonlijk binnen een week , behalve de bonnen van € 10,00
Deze moeten gedrukt worden is ons meegedeeld.
Succes.
Berthy

 

Re (10): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Lukt ons wel om cadeaubonnen te bestellen.
Het leveren gebeurt echter NIET. Al vanaf eind december bezig met bellen en excuses aanhoren.
Elly

 

 

Re: Laatste Nieuws Kassasystemen voor Wereldwinkels

Laatste Nieuws Kassasystemen voor Wereldwinkels

1. In een brief aan de Wereldwinkels die het kassasysteem van de LVWW Blue Retail gebruiken heeft de LVWW aangekondigd dat de stekker uit het Blue Retail kassasysteem wordt getrokken. En wel eind 2015.
De genoemde redenen zijn de problemen met het Centraal Artikelen Bestand (CAB) en de hoge kosten voor Wereldwinkels bij het gebruik van dit systeem.
2. Er wordt gezocht en gevraagd naar vrijwilligers met computerexpertise die kunnen helpen om een nieuw kassasysteem uit te kiezen. De LVWW belooft nu al dat het goedkoper zal worden.
3. Een week voordat Microsoft stopt met het steunen van het computerbesturingssysteem Microsoft XP (per 1 april), licht de LVWW de Wereldwinkels die op dit systeem draaien (en dat zijn er veel) in dat ze hun besturingssysteem van de computer moeten upgraden en de goede versie van Blue Retail moeten installeren. Veel computers met XP kunnen echter niet geüpgraded worden en dan is een nieuwe computer vereist. Een forse investering voor een Wereldwinkel, zegt de LVWW.
Hun advies is niet te investeren maar te wachten tot het nieuwe kassasysteem gekozen en ontwikkeld is. Er wordt bij gezegd dat dit advies wel voor eigen risico is want u wordt door XP te blijven gebruiken kwetsbaar en u kunt ondertussen tegen veel ongenode problemen oplopen.
Een vrije interpretatie van de Wet van Murphy lijkt van toepassing: als het eenmaal tegen zit, zit alles tegen.

U begrijpt dat het RedEerlijkeHandel Team adviseert niet te wachten tot 2015 (met alle risico's van dien) en direct over te gaan op het kassasysteem Wereldkassa voor Wereldwinkels. Bewezen bij Wereldwinkels, goedkoper, zekerder en zonder risico's en problemen.

Het RedEerlijkeHandel Team, dat u kan garanderen geen belang te hebben in Wereldkassa, slechts belang te hebben bij gezond verstand :-)

 

 

Re (9): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Het lukt ons niet om nieuwe cadeaubonnen in te kopen bij RSU. Ik heb getracht een reactie hierop te krijgen van hen ( Alec). Geen reactie tot nu toe. Zijn er meer Wereldwinkels die hier tegen aan lopen? Wie heeft ook problemen om cadeaubonnen te krijgen? Heeft RSU opnieuw financieringsproblemen?

IC Klein
WW Barneveld

 

 

Wereldkassa versus Blue Retail kassasysteem - een evaluatie

Wereldkassa vs Blue Retail kassasysteem

Wij krijgen af en toe berichten toegestuurd over de problemen met het Centraal Artikelen Bestand (CAB) van Blue Retail. Er wordt melding gemaakt dat de Verkoop rapportages al maandenlang niet mogelijk zijn en het daadwerkelijke artikelen bestand niet ge-update wordt of zelfs niet meer ge-update kan worden. 

Er is bovendien veel onduidelijkheid. De een zegt: RSU is verantwoordelijk, de ander zegt de LVWW is verantwoordelijk. Soms wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij de leveranciers die hun werk niet goed doen (?). En als laatste: het is een erfenis van FS. 
Het laatste nieuws is dat het hele systeem op de schop gaat en vervangen gaat worden door een nieuw systeem in 2015 of later. Maar kunnen we daarop wachten en wie gaat de honderdduizenden euros voor zo'n nieuw systeem betalen? Zullen Wereldwinkels bereid zijn meer te gaan betalen aan een project wat weinig zekerheid biedt gezien de ervaringen?
Wij krijgen tegelijk ook vragen over het Wereldkassa systeem.

Tijd voor een evaluatie van beide systemen.
Het Blue Retail systeem is gemaakt voor (grote) winkelketens en is niet speciaal voor Wereldwinkels ontwikkeld. Het is een algemeen systeem wat vaak gepaard gaat met een grote complexiteit, omdat elke winkelketen specifieke eisen aandraagt. Als zo'n systeem in de fout gaat is specialistische expertise nodig om het recht te zetten (en die is altijd duur). Regelmatig zien we dat grote computersystemen, zoals laatst bij de belastingdienst, heel moeilijk te managen zijn. Oplossingen gaan vaak gepaard met dweilen met de kraan open. Is het daarom verstandig om nog jaren met een slecht werkend systeem door te gaan en ondertussen een nieuw systeem op te bouwen? Die vraag komt in een bijzonder licht te staan op het moment dat we ons realiseren dat er een werkend systeem bestaat dat speciaal en alleen voor Wereldwinkels is ontwikkeld. Het is logisch dat met zo'n systeem de tekortkomingen van andere systemen vermeden zijn. Is dat ook zo, kunnen we ons afvragen. 
Is het meer gebruikersvriendelijk, is het (altijd) up-to-date, is het flexibel, is het betaalbaar? Het Wereldkassa systeem, een initiatief van Wereldwinkel Leiden, maar nu zelfstandig, voldoet naar we hebben vernomen/gelezen aan alle genoemde eisen (zie www.wereldkassa.nl). 
Het is:

  • gebruikersvriendelijk, zelfs senioren-vriendelijk !
  • het is up-to-date want nieuwe artikelen van leveranciers worden direct opgenomen,
  • het is flexibel want elke vrijwilliger kan zelf(s) artikelen en foto's toevoegen, zelfs ook van barcodes van artikelen die te klein zijn voor een barcode sticker en
  • het is betaalbaar en kostenbesparend, want duidelijk goedkoper dan een vergelijkbaar pakket bij Blue Retail.

De 'proof of the pudding' is dat wij horen dat aangesloten Wereldwinkels tevreden zijn met het systeem en de service(desk).

Je kunt je als eerste afvragen of de overgang naar een nieuw systeem niet (te) veel voeten in de aarde heeft. Maar dat lijkt mee te vallen. Wereldwinkel Kassa geeft gratis een demonstratie en verzorgt de overgang in zijn geheel en in alle details. Naar wens kunnen de twee systemen tijdelijk naast elkaar blijven bestaan.

Waarom omarmt de LVWW het Wereldkassa systeem niet, dienen we ons af te vragen. Waarom een niet werkend systeem vervangen door een volgend systeem met alle kinderziekten van dien, als er een goed werkend systeem is speciaal ontworpen voor Wereldwinkels bestaat, dat ook nog eens goedkoper voor de Wereldwinkel blijkt te zijn? Hoelang moeten de Wereldwinkels nog in de problemen blijven zitten als het ook morgen opgelost kan worden? Waarom honderdduizenden euro's uitgeven als het ook voor niets kan? Is het bestuur van de LVWW in staat om rationeel te denken en te handelen? En zo niet, dan wordt het tijd dat de Wereldwinkels zelf (kunnen) beslissen wat het beste is?

Kunt u niet wachten of wilt u niet wachten? Kijk eens op de site van het Wereldkassa systeem en neem vrijblijvend contact met hen op via www.wereldkassa.nl

Succes!

Het RedEerlijkeHandel Team

 

Re (8): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Beste Maria,

Dank je wel voor zoveel informatie en vragen aan Oskar. Ik was wel een beetje trots op mijn man toen ik het las. Ik heb even gewacht om te reageren want ik hoopte op een reactie van Wereldwinkels Nederland. Maar die zal wel niet meer komen.
Maar ik heb niet stilgezeten want ik heb weer met mijn man kunnen praten hierover. Hij wil nooit want hij noemt ons het kransje roddeltantes van de Wereldwinkel en zegt dat wij gevaarlijk zijn. Hebben jullie dan geen roddeloom kring heb ik weleens gevraagd, maar dat ontkent hij. Hij heeft me nu uit kunnen leggen hoe dat werkt met de bonnen. Het geld dat de Wereldwinkels betalen als ze de bonnen kopen gaat in een depot wat een soort spaarpot is en wordt daar weer uitgehaald als een Wereldwinkel een bon wil inwisselen. Het geld in die spaarpot is kennelijk eruit gehaald. Mijn man zegt dat het dan meestal om verduistering gaat, maar omdat niemand opgepakt is zal het in opdracht van het bestuur zijn gebeurd. Dan is het geen verduistering maar gewoon gestolen van de Wereldwinkels in opdracht van het bestuur. waarvoor dan vroeg ik en dat was ook jouw vraag Maria en hij zei dat als het niet om zelfverrijking gaat het geld gebruikt wordt om financiele gaten te dichten of om faillissement te voorkomen. Een kat in het nauw doet rare sprongen. Ik moest van de weeromstuit lachen, want k zag het zo voor me en het leek me opeens een soap geworden. Ik dacht dat mijn man vorige keer een grapje maakte toen hij zei mijn advies is emigreren. Als het geld echt weg is dan is dat een schade voor alle Wereldwinkels en heel treurig. Wie gaat er nu wat doen om dat geld terug te krijgen zou ik denken.
Dat van de ICCO en gemeenschapsgeld snap ik niet zo, maar dan hebben wij roddeltantes weer iets om bij te verzinnen.

met vriendelijke groet,
Corrie

 

Re (7): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Beste Oskar,

het blijkt helaas dat het probleem wel groter is geworden. Zie het schrijven op extranet van De voorzitter van de LVWW. Wereldwinkelcadeaubonnen 2014: wat gaat er veranderen. Hier komt duidelijk uit naar voren dat er niet of geen geld beschikbaar is om de ingeleverde waardebonnen direct aan de wereldwinkels uit te betalen. Waar is dan het geld gebleven van de gekochte waardebonnen? Daarnaast wordt er een stichting opgericht waard de RSU lid van is, waarom is dat zo? Veiligstellen van verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid. Daarnaast begint de rol van ICCO wel dubieus te worden, kan er met "gemeenschapsgeld" wanbeleid gefinancierd blijven worden? Lijkt me ook een goed moment om hierover iets te horen van Wereldwinkels Nederland, want dit gaat alle perken te buiten.

Groet, Maria

 

Re (6): Hoe zit het met de cadeaubonnen

Dag Corrie,

De analyse van uw man doet de waarheid geweld aan.

Er is geen sprake van "dat het probleem groter geworden is", zoals u schrijft. Ook uw kwalificatie " ze proberen hun hachje te redden" is geheel niet in lijn met de waarheid en ook met "het ontlopen van aansprakelijkhe id" zitten u en uw man er ver naast.

Het is duidelijk dat hij geen inzage in de cijfers heeft gehad, die wel aan alle leden van de VR is gegeven.
Meldt u dus bij het VR-lid van uw district om die inzage wel te ontvangen, dat lijkt mij beter dan bovenstaande onjuiste beweringen te poneren.

met vriendelijke groet,
Oscar Jansen
WereldWinkel Oss

 

Re (5): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Beste meneer Oskar,
Wij vrouwen zijn misschien niet zo goed in moeilijke dingen begrijpen, maar we hebben wel een goed gevoel voor dingen die niet helemaal kloppen. Ik vind uw verhaal goed, maar ik hou het gevoel dat het niet klopt en weet niet waar de vinger op te leggen. Ik heb daarom mijn verhaal en uw verhaal aan mijn man verteld. Hij heeft niet veel met de Wereldwinkel, maar hij geeft wel financiële adviezen. Hij wilde eerst ook niet luisteren, maar een vrouw weet altijd wel iets voor elkaar te krijgen als ze iets in haar hoofd neemt. Dus toen mijn man om was, heb ik hem eerst verteld over Nieuwsuur waarin gezegd werd dat 1,5 miljoen euro geld voor de uitbetaling van kadobonnen verdwenen was. Iemand van de LVWW zei dat dat weer geregeld was en er geen problemen meer waren. Maar nu Wereldwinkels naar verluid bonnen niet betaald krijgen moet er meer aan de hand zijn. Ik heb hem uw bericht laten lezen en gevraagd wat hij daar uit op kon maken. Hij moest eerst hard lachen en toen ik vroeg waarom zei hij: die jongens zijn of heel slim of ze hebben goede financiële adviseurs. Ik hoop dat ik het goed uitleg. Hij begreep dat die 1,5 miljoen die uitgegeven waren voor andere dingen nooit teruggekomen zijn. Hij zei wat je in zo'n geval doet is garanties afgegeven voor dat bedrag. Je zegt dan, ik sta garant voor een bepaald bedrag als dat opgevraagd wordt. Maar zolang je wat betaald moet worden kan betalen uit wat binnenkomt, heb je dat geld nooit nodig. Zoiets komt pas boven water bij een faillissement. Ik vroeg waarom dan pas? Hij zei omdat dan de boeken opengaan bij de curator en die komt er dan achter dan hij nog 1,5 miljoen kan eisen bij de mensen die garant staan. Hij zei uit het bericht maak ik op dat de RSU in problemen is gekomen omdat ze meer uit moeten betalen dan dat er binnenkomt. Hij legde me van alles uit over tijden tussen het kopen van bonnen en het innen van bonnen maar dat kon ik wel volgen maar ik kan het niet terugvertellen. Het betekende in ieder geval dat het probleem groter moet zijn geworden dan die 1,5 miljoen. Hij zei erna, door de hele boel in een stichting onder te brengen proberen ze hun hachje te redden. Zo denken ze niet aansprakelijk te zijn voor de tekorten die volgens hem aanzienlijk opgelopen moeten zijn. Volgens mijn man is het vanwege de economie onomkeerbaar. Een zinkend schip noemde hij het waar iedereen uit gaat springen voor het fout loopt en alles uitkomt. Emigreren is zijn advies. Meneer Oskar ik denk niet dat u hier zoveel over weet dat u kan zeggen dat wat mijn man zegt niet klopt. laten we er het beste van hopen, maar als mijn gevoel klopt en mijn man heeft gelijk dan hoop ik dat de Wereldwinkel niet al te veel schade zal lijden.

Met vriendelijke groet, Corrie

 

Re (4): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Dag Corrie,

Ik heb geen idee welke verhalen er allemaal de ronde gaan. Ik heb je gewoon eerlijk inzage gegeven in hetgeen onlangs in de VR van de LvWW besproken is.

Het zou kunnen zijn dat in de huidige overgangsfase ( van RSU terug naar LvWW) "even" niet wordt uitgekeerd, maar dat zal dan zsm opgelost worden.
De LvWW wil namelijk een aparte stichting op richten, een soort "stichting derdengelden cadeaubonnen" om problemen als destijds bij Fairsupport ( de gelden van de cadeaubonnen konden gebruikt worden voor andere zaken) te voorkomen en het kan zijn dat het daardoor nu wat langer duurt.

Dan over een mogelijke "korting".
Tijdens de bewuste VR is duidelijk toegezegd dat de cadeaubonnen worden uitgekeerd, zonder een kortingspercent age in te houden. Een van de leden noemde, bij wijze van voorstel, een percentage van 2% maar daarvan is duidelijk gezegd dat zoiets niet de bedoeling is.

Ik hoop hiermee je ongeruste gevoelens te hebben weggenomen.
Oscar Jansen
WereldWinkel Oss

 

Re (3): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Maar beste mijnheer Oskar, ik heb gehoord dat de bonnen NIET ingenomen worden en iemand anders zei weer alleen met een korting. Wat is waar? Als het toch waar is dan is het geld van de bonnen weer verdwenen. Daarom noem ik het verontrustend nieuws. Wat u nu suggereert klinkt aardig en geruststellend maar klopt alleen als bonnen zonder uitstel 100% vergoed worden.
vriendelijke groeten Corrie

 

Re (2): Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Dag Corrie,

Er is geen reden om ongerust te zijn.

eerst de huidige situatie:
De LvWW is geen partij bij de cadeaubonnen van de WereldWinkels ( die lid zijn van de LvWW). De bonnen worden uitgegeven en ingenomen door RSU. Dat is besloten in 2012, a.g.v. het debacle met FairSupport.

Voor de LvWW is dat geen ideale situatie ( ze zijn geen baas over de "eigen" cadeaubonnen) en dat is de reden om de cadeaubonnen weer in eigen beheer te willen nemen.
Dat is de reden dat er in de LvWW is gesproken over de cadeaubonnen en wellicht de reden dat je "nieuws ter ore" is gekomen.
Tijdens een recente vergadering zijn de leden van de VerenigingsRaad uitgebreid geïnformeerd over de plannen inclusief het financiële dekkingsplan, want winkels die hun bonnen inleveren moeten natuurlijk gewoon betaald worden.
De leden van de VR hebben hun vertrouwen uitgesproken in dit plan: om de bonnen onder te brengen bij de LvWW en ook in het dekkingsplan.
Dus: het "verontrustende nieuws" dat je hebt opgevangen klopt niet met het plan van de LvWW.

Het bestuur van de LvWW zal de wereldwinkels binnenkort officieel op de hoogte brengen van de wijzigingen. Om jou gerust te stellen vond ik het handig nu al een reactie te plaatsen op deze site.

Oscar Jansen -Oss

 

Re: Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Gewoon jezelf blijven , wij Woudenberg zijn al meer als 10 jaar 'ZELFSTANDIG"WERELDWINKEL MET EEN EIGEN LOGO!!!

john hanegraaf

 

Hoe zit het met de cadeaubonnen?

Er is mij weer verontrustend nieuws ter ore gekomen dat de Landelijke Vereniging voor Wereldwinkels niet in staat is de cadeaubonnen te verzilveren aan de wereldwinkels.
Ons bestuur heb ik hierover aangesproken maar zij weten ook niet precies wat er aan de hand is of zij willen het niet vertellen, dat is mij niet duidelijk.
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen hierover?

Corrie

 

Reactie op "Brief van de LVWW aan de importeurs" (2)

Maria wat bedoel je, in eerste instantie dacht ik, je vindt het een slecht idee de nieuwe vereniging, maar ik las verder en denk nu, is het cynisch bedoelt of sta je achter deze nieuwe vereniging. Onze winkel is nog niet van plan zich ergens bij aan te sluiten, als niet duidelijk is wat die van plan zijn.

Netty Knibbe

 

Beleving in de winkel tekst en vragen

Te lange leste heb ik de tekst van "Beleving in de winkel" in handen gekregen en gescand . Zie hieronder.
Het is een goede besteding van mijn vrije vrijdag om hier iets over te zeggen voor de winkel dames en heren vrijwilligers, dacht ik. Ik vroeg mij al enige tijd af of in marketing de tool 'beleving van producten in de winkel' in de vorm van het fenomeen 'voel-gels en geur-gels' al eerder gebruikt is. In mijn 30-jaar ervaring in marketing heb ik geuren regelmatig langs zien komen. Van 'vers-gebakken-brood geur' en 'nieuwe-auto geur' via boeken-met-geur en laatstelijk de omzetverhogende kwaliteit van chocoladegeur in boekwinkels. Ook de agressie verlagende effect van sinasappel olie en de ontspannende werking van lavendelgeur in wasgoed zijn algemeen bekend. Dat een welriekende geur in de winkel de klant een fijn gevoel geeft en hij/zij daardoor langer blijft en meer koopt is vaak onderzocht en bewezen, maar dat je geuren ook kan voelen is voor zover ik heb kunnen onderzoeken geheel nieuw.
De beroemde Amerikaanse schrijver Norman Mailer was in de 50er en 60er jaren bezorgd dat kinderen door hun plastic speelgoed en alle plastic gebruiksartikelen hun gevoel voor dingen zouden verliezen. Hij zei: als je je hand op glas legt voel je iets en leg je je hand op hout dan voel je meer, maar leg je hand op een levend wezen dan voel je het meest. Leg je hand echter op plastic en je voelt niets. Ik vroeg me daarom af of je de essentie van bloemen in die gels zou kunnen voelen als je die in je hand houdt. Als het waar is dan opent dat veel ruimte voor onderzoek (en tussen haakjes een remedie tegen de verstomping van ons gevoel door plastic). Wij mensen zijn gevoelswezens en onze omgeving is een grote beinvloeder van onze gevoelens, dus wat positieve impulsen in de winkel kunnen wij het verblijf veraangenamen.

een fijn weekend, Peter

NB. Omdat zo'n beleving met gels geheel nieuw is, kun je er goede aandacht mee trekken als het blijkt te werken. Een bericht in de etalage, een verhaal in de Kerstfolder of een berichtje naar de plaatselijke krant. Het kan ook bedrijven op leuke ideeën brengen voor hun kerstpakketten. Een nieuwe manier van 'Zeg het met bloemen' bedenk ik me opeens.

 RedEerlijkeHandel: klik op de onderstaande teksten om de originele versie te bekijken.

beleving2-klein

beleving1-klein

 

Wereldwinkel Havelte gaat zelfstandig verder

Bron: http://www.dasmooi.nl | 10-09-2013

HAVELTE – Wereldwinkel Havelte trekt zich terug uit de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels en gaat op eigen kracht verder. Zaterdag 14 september bekrachtigen zij de nieuw ingeslagen weg met het presenteren van het nieuwe logo op een vlag aan het pad in Havelte.

Sinds de oprichting in 1985 opereerde de Wereldwinkel in Havelte onder de paraplu van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (LVvWW). De gezamenlijke omzet van de wereldwinkels in Nederland liep de afgelopen twee jaar echter terug waarna de Landelijke Vereniging besloot te vernieuwde om de omzet op te krikken. Met een nieuwe winkelformule en een landelijke webshop en ook de bijdrage die de onderliggende Wereldwinkels moeten afdragen aan de Landelijke Vereniging ging omhoog. Reden voor vele Wereldwinkels om hun lidmaatschap op te zeggen, waartoe ook de Wereldwinkel in Havelte heeft besloten. Wereldwinkel Diever geeft desgevraagd aan wel na te denken over de teruglopende omzetten in de Nederlandse Wereldwinkels, maar vooralsnog op de oude voet door te gaan.

Cocky Lafleur, woordvoerder van de Wereldwinkel in Havelte: ‘De landelijk georganiseerde activiteiten richten zich voornamelijk op grootstedelijk gebied. Mede daardoor wordt de financiële afdracht die aan de winkels wordt opgelegd te hoog voor veel kleine plattelandswinkels. Wij kiezen er daarom voor om op eigen kracht verder te gaan. Voor de klanten en de producenten zal er niets veranderen. Ons motto blijft om trouw te zijn aan de beginselen van eerlijke handel.’

Zaterdag 14 september a.s. wordt om 10.30 uur door het uithangen van de vlag het nieuwe logo ingewijd. Belangstellenden zijn van harte welkom een kijkje te komen nemen en met de medewerkers een kopje koffie te drinken.

 

RE: Voorstel: Opschorting van de Erkenningsbijdrage van leveranciers (2)

Toen wij nog lid waren van de LVWW is ons altijd voorgehouden dat onze contributie ook nodig was om de importeurs en de producenten te controleren.

Ik had toen al ( 10 jaar geleden ) het gevoel dat daar niet zoveel van terecht kwam. En dit is mede één van de redenen waarom wij ongeveer 8 jaar geleden uitgetreden zijn.

Daarnaast vind ik het ook verkeerd dat kleine importeurs in verhouding veel meer bijdragen aan de controle dan de grotere.

Annechien Laporte

 

Voorstel: Opschorting van de Erkenningsbijdrage van leveranciers

Een aantal importeurs/leveranciers heeft de LVWW gevraagd om hen in deze moeilijke tijden tegemoet te komen aangaande de Erkenningsbijdrage die zij jaarlijks moeten betalen voor hun certificering. De LVWW heeft geantwoord niet tegemoet te willen komen.

De vraag van het RedEerlijkeHandel team is daarom: zou de opschorting van de erkenningsbijdrage een juist en eerlijk besluit zijn?

Origineel betalen de leveranciers een erkenningsbijdrage om de financiering, van de controle op de Eerlijke Handel principes en afspraken bij de Derde Wereld exporteurs en de importeurs/leveranciers aan Wereldwinkels, te bekostigen. Waarbij het principe is dat de exercitie kostendekkend is en de LVWW er niet aan verdient.
Nadat alle exporteurs ter plekke zijn gecontroleerd is overgegaan op een 2-jaarlijkse controle van de importeurs/leveranciers.
De importeurs/leveranciers betalen minimaal € 500 en maximaal € 3500 (afhankelijk van hun omzet) per jaar voor de 2-jaarlijkse controle en het erkenningscertificaat.

We kunnen een aantal vragen stellen om inzicht te krijgen in de problematiek:
1. hoeveel geld is nodig voor de controle om de controle kostendekkend uit te voeren?
2. grote importeurs betalen een lager percentage dan kleine importeurs: is dat eerlijk en wenselijk?
3. hoeveel geld is er over van eerdere jaren en wordt er jaarlijks inzicht gegeven in de inkomsten en uitgaven?
4. is een 2-jaarlijkse controle noodzakelijk of is een 3-jaarlijkse of eens in de 4 jaar ook voldoende?
5. nu een derde van de Wereldwinkels niet meer aangesloten is bij de LVWW en er maandelijks Wereldwinkels hun lidmaatschap opzeggen, is de LVWW nog wel de juiste instantie om alleen-zeggenschap te hebben over de certificering en financiering?

ad 1. de controle bestaat uit een 1-dag bezoek (door 1 persoon) aan de leverancier en het schrijven van een (standaard) rapport dat niet meer dan een dag in beslag kan nemen. Controle bij maximaal 20 leveranciers per jaar betekent maximaal 40 dagen werk voor een betaalde kracht van een onafhankelijk onderzoeksbureau. De LVWW zal maximaal een paar dagen per jaar nodig hebben voor de correspondentie. Dit zou betekenen dat een budget van € 20.000 genoeg dient te zijn.
ad 2. de grote leveranciers hebben bedongen dat er een maximum voor de bijdrage werd ingesteld. Dit is niet eerlijk en zeker niet wenselijk. Grote importeurs krijgen producten uit vele projecten en landen, wat allemaal gecontroleerd dient te worden, terwijl kleine importeurs slechts 1 project kunnen hebben en navenant een veel hoger percentage moeten bijdrage. Grote schouders horen niet minder te dragen dan kleine schouders. Voor elke leverancier een gelijk percentage is eerlijk en gewenst en het verlaagt de kosten van alle kleine leveranciers.
ad 3. er wordt jaarlijks geen inzicht in de inkomsten en uitgaven aangaande de erkenningsbijdrage gegeven. Het is niet te verwachten dat er geld overgebleven is uit voorgaande jaren aangezien meer dan 1 miljoen euro van cadeaubonnen onrechtmatig gebruikt is om salarissen te betalen bij het virtueel failliete FairSupport.
ad 4. binnen 2 jaar zijn er bij de meeste leveranciers weinig grote veranderingen te verwachten. Continuïteit en lange termijn relaties hebben altijd hoog in het vaandel van de Eerlijke Handel gestaan. Een periode van 4 jaar is niet onredelijk en het halveert de kosten.
ad 5. de LVWW blijft ondanks protesten uit vele hoeken en de leegloop die daar op volgde zich hard en onbuigzaam opstellen. Zo'n organisatie lijkt niet meer geschikt om de taak van controle en certificering uit te voeren.

Alleen al gezien punt 4 is het niet onverstandig om de erkenningsbijdrage voor leveranciers voor 2 jaar op te schorten. Het is goed voor iedereen en niemand verliest erbij (want niemand verdient er aan).

Het RedEerlijkeHandel Team

 

RE: Voorstel: Opschorting van de Erkenningsbijdrage van leveranciers

Goed dat de Certificering hier ter sprake wordt gebracht. Certificering is m.i. erg belangrijk en essentieel om in onze winkels met voldoende vertrouwen te kunnen zeggen dat onze producten Fairtrade zijn. Een lagere controle-frequentie vind ik verre van logisch: het raakt direct aan onze core-business.
Of de verdeling tussen grote en kleine leveranciers nog beter kan: vast wel. Maar als je kijkt naar allerlei discussies over nivellering en solidariteit, zijn er geen gemakkelijke oplossingen.
Het team Red Eerlijke Handel vergeet 1 belangrijk punt: de certificering wordt nu 100% betaald door de LVWW, terwijl alle niet-aangesloten winkels gratis meeliften op deze dienst van de LvWW. Het zou de SWN sieren als zij een deel van de certificeringsk osten voor haar rekening neemt, nu zij een substantieel deel van de Wereldwinkels in Nl vertegenwoordig t. Ik hoop dat SWN in deze haar verantwoordelij kheid neemt en niet verder de contramine zoekt met LvWW.
Oscar Jansen, WW Oss
Reactie van het RedEerlijkeHandel team: uw opmerking dat de LVWW de certificering voor 100% betaald is geheel onjuist: het zijn de leveranciers die de certificering voor 100% betalen. De LVWW betaalt hier niets aan bij. Te vragen dat de Stichting Wereldwinkels Nederland hier aan mee hoort te betalen is daarom geen rationeel argument. Dusdanig is de opmerking dat de Stichting Wereldwinkels Nederland hiermee de contramine zoekt misplaatst.

 

 


Pagina 2 van 5
Artikelen bekeken hits : 2004005

Laatste bijdragen


Abonneren op Red Eerlijke Handel.nl

Abonneer uzelf op Red Eerlijke Handel.nl. U wordt dan op de hoogte gehouden van al het nieuws omtrent Red Eerlijke Handel.nl.
 

124 WINKELS OPGEZEGD 9 WINKELS PRO FORMA OPGEZEGD DIT IS 38% VAN DE WERELDWINKELS

LAATSTE 20 WERELDWINKELS DIE LIDMAATSCHAP HEBBEN OPGEZEGD:

  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Deventer  
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkels die hebben opgezegd:

Wereldwinkels die hebben opgezegd:

De volgende Wereldwinkels hebben hun lidmaatschap opgezegd. Informeer ons over meer winkels die dat gedaan hebben.

  • Wereldwinkel Alphen a/d Rijn
  • Wereldwinkel Amsterdam Ganesha
  • Wereldwinkel Amsterdam St. Lucasparochie
  • Wereldwinkel Appingedam
  • Wereldwinkel Arkel
  • Wereldwinkel Baarn
  • Wereldwinkel Barendrecht
  • Wereldwinkel Bergambacht
  • Wereldwinkel Bedum
  • Wereldwinkel Beilen
  • Wereldwinkel Bergen (NH)
  • Wereldwinkel Best
  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borculo
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Burgum
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Coevorden
  • Wereldwinkel De Glind
  • Wereldwinkel Delft
  • Wereldwinkel Deventer - Abal
  • Wereldwinkel Doetinchem
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Eelde-Paterswolde
  • Wereldwinkel Egmond aan Zee
  • Wereldwinkel Eibergen
  • Wereldwinkel Eindhoven
  • Wereldwinkel Enschede
  • Wereldwinkel Ermelo
  • Wereldwinkel FAIR_NU (Langedijk)
  • Wereldwinkel Genemuiden
  • Wereldwinkel Giekerk
  • Wereldwinkel Goes
  • Wereldwinkel Goirle
  • Wereldwinkel Groningen
  • Wereldwinkel Haastrecht
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hardinxveld-Giessendam
  • Wereldwinkel Hasselt
  • Wereldwinkel Heerhugowaard
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Heusden
  • Wereldwinkel Hillegom
  • Wereldwinkel Hilvarenbeek
  • Wereldwinkel Hoek van Holland
  • Wereldwinkel Hoofddorp (den Ark)
  • Wereldwinkel Hoogeveen
  • Wereldwinkel Hoogezand-Sappermeer
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Hulst
  • Wereldwinkel Joure
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Kapelle
  • Wereldwinkel Katwijk
  • Wereldwinkel Kerkrade
  • Wereldwinkel Klazienaveen
  • Wereldwinkel Kollum
  • Wereldwinkel Landgraaf
  • Wereldwinkel Landsmeer
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Leek
  • Wereldwinkel Leeuwarden
  • Wereldwinkel Leiden
  • Wereldwinkel Loppersum
  • Wereldwinkel Maassluis
  • Wereldwinkel Meerssen
  • Wereldwinkel Mijdrecht - de Ronde Venen
  • Wereldwinkel Nieuwkoop
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Norg
  • Wereldwinkel Nunspeet
  • Wereldwinkel Oegstgeest
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Oosterwolde
  • Wereldwinkel Oost-Souburg
  • Werelwinkel Oss
  • Wereldwinkel Oudekerk a/d Amstel
  • Wereldwinkel Overschie
  • Wereldwinkel Pijnacker
  • Wereldwinkel Raalte
  • Wereldwinkel Rijswijk
  • Wereldwinkel Roden
  • Wereldwinkel Sassenheim
  • Wereldwinkel Scheveningen
  • Wereldwinkel Schijndel
  • Wereldwinkel 's Gravenzande
  • Wereldwinkel Sint Annaparochie
  • Wereldwinkel Sliedrecht
  • Wereldwinkel Sneek
  • Wereldwinkel Spijkenisse
  • Wereldwinkel Stadskanaal
  • Wereldwinkel Steenwijk
  • Wereldwinkel Surhuisterveen
  • Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair
  • Wereldwinkel Ter Apel
  • Wereldwinkel Texel
  • Wereldwinkel Tholen
  • Wereldwinkel Uden
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Veendam
  • Wereldwinkel Veldhoven
  • Wereldwinkel Vlaardingen
  • Wereldwinkel Vollenhove
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Voorschoten
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Vries
  • Wereldwinkel Waalwijk
  • Wereldwinkel Wageningen - De uitbuyt
  • Wereldwinkel Wassenaar
  • Wereldwinkel Wateringen
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Wergea-Warten
  • Wereldwinkel Werkendam
  • Wereldwinkel Wittem
  • Wereldwinkel Woudenberg
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkel Zoetermeer
  • Wereldwinkel Zoeterwoude
  • Wereldwinkel Zwartsluis
  • Wereldwinkel Zwolle

Wereldwinkels die pro forma hebben opgezegd:

  • Alkmaar
  • Amersfoort 
  • Assen
  • Boxmeer
  • Heemstede
  • Helmond
  • Maasland
  • Zuidhorn