RedEerlijkeHandel.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Vervolgverklaring Wereldwinkel Groningen

DOWNLOAD "VERVOLGVERKLARING WERELDWINKEL GRONINGEN" ALS PDF-FILE >

Beste Wereldwinkeliers en importeurs,

Wereldwinkel Groningen heeft op 5 september het lidmaatschap opgezegd van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels. Wij hebben u daarover bericht.

Volgend op onze opzegging hebben we op 6 oktober gesproken met FaiRSupport en de Landelijke Vereniging. Ons is gevraagd het toekomstplan te beoordelen en onze opzegging te heroverwegen. Wij hebben de presentatie op 17 oktober bijgewoond en de stukken bestudeerd.

Analyse en conclusie
In deze verklaring delen we onze analyse van het toekomstplan. Deze analyse wordt afgesloten met een conclusie. Eerst vatten we de huidige situatie nog eens kort samen. Enkele, vooral financiële, toelichtingen zijn als bijlagen opgenomen. Huidige stand van zaken De eerlijke handel in Nederland is gebaseerd op het ijzersterke merk Wereldwinkel. De drijvende krachten van Wereldwinkels zijn ondernemende mensen met hart voor de eerlijke handel. Ze zijn lokaal trendsetter en normdrager - ambassadeurs voor het merk
en voor de eerlijke handel. De 12.500 vrijwilligers zorgen gezamenlijk voor een landelijke dekking waaraan elke Wereldwinkel autonoom een eigen verrassende invulling geeft met altijd een breed assortiment - en respect voor de kleinste producent. Door dit ijzersterke merk weten vrijwel alle Nederlanders dat ze in de Wereldwinkel altijd een geschikt cadeautje kunnen vinden. Ze weten dat wat ze in de Wereldwinkel kopen altijd "ok" is. Het committment van de even bevlogen gecertificeerde importeurs waarborgt het merk.

Het imago van de sector is door transformatie sterk verbeterd. De hoge klasseringen bij de verkiezingen Winkelketen van het jaar ondersteunen dat beeld. Ook de betere omzetontwikkelingen dan vergelijkbare winkels in de gemengde branche getuigen ervan
(Bijlage 1).
De sector heeft echter ook te maken met groeiende problemen:

  • De financiële exploitatie van een Wereldwinkel staat onder druk door toenemende kosten, zoals huur, en afnemende (gemeentelijke) subsidies.
  • Het wordt over de hele linie moeilijker gemotiveerde vrijwilligers te vinden.

FaiRSupport en de Landelijke Vereniging hebben de afgelopen jaren geprobeerd op deze problematiek in te spelen. Hier slagen zij echter niet of nauwelijks in, waardoor zowel Wereldwinkels als importeurs nu hun ongenoegen uiten. Wat velen tegen de borst stuit
komt samengevat hierop neer:

FaiRSupport

  • De beoogde omzetstijging van 33% in 5 jaar wordt bij lange na niet gehaald, hooguit een schamele 2% (Bijlage 2).
  • Desondanks is de fee aan FaiRSupport wel – overeenkomstig de afspraken – gestegen, wat voor veel winkels bijna niet op te brengen is.
  • De winkelondersteuning wordt door veel Wereldwinkels niet als ondersteunend ervaren.
  • De reclame heeft, ondanks de maatschappelijke realiteit dat fair trade helemaal "in" is, niet geleid tot een substantiële profilering van Wereldwinkels.
  • De bejegening door FaiRSupport van Wereldwinkels wordt vaak als laatdunkend en hautain ervaren ("wij zijn de professionals").
  • De bejegening door FaiRSupport van importeurs wordt ervaren als elkaar onderling uitspelend - keuzes zoals voor het kernassortiment of de productfolders worden bepaald door financiële motieven van FaiRSupport, niet door wervingskracht.
  • De Waar is een winkelconcept dat niet geslaagd is (Bijlage 3).
  • Het concept van de partnerwinkel heeft geen structurele verbetering gebracht.
  • De financiële situatie van FaiRSupport is zorgwekkend. FaiRSupport heeft in 4 jaar een negatief eigen vermogen van € 702.000 opgebouwd (Bijlage 4).
  • Bedrijfseconomisch is FaiRSupport enerzijds te groot (24 medewerkers) om door 12.500 vrijwilligers opgebracht te kunnen worden, en anderzijds te klein om twee merken (Wereldwinkel en Waar) in de lucht te houden.

Landelijke Vereniging van Wereldwinkels

  • De Wereldwinkels en importeurs worden niet of nauwelijks gehoord door de beleidsbepalers. Ondanks dat het bestuur spreekt over 'samen', 'open dialoog' en 'inspraak', krijgen de leden alleen al genomen besluiten gepresenteerd. Er mogen
    vragen worden gesteld, maar de gezamenlijk optrekkende beleidsbepalers (directeuren, bestuur en raad van toezicht) zorgen er continu voor dat ze een flinke informatievoorsprong hebben op hun gesprekspartners waardoor een gelijkwaardige
    dialoog niet mogelijk is.
  • De wijze waarop directeuren, bestuur en raad van toezicht omgaan met hun plannen doet recht aan de term "tunnelvisie". Ondanks de storm van – veelal gerechtvaardigde – kritiek die opgestoken is wordt onverdroten verder gegaan. Zelfreflectie lijkt men niet te kennen en ze beroepen zich erop dat ze het beste met de onwetende leden voorhebben en dezen zullen leiden in deze – uiteraard moeilijke en emotierijke periode – want veranderingen gaan met weerstand gepaard. Vanuit deze almacht denkt het bestuur zich veel te kunnen permitteren (Bijlage 5).
  • Er wordt onjuiste of onvolledige informatie verstrekt. Het bestuur verzwijgt de waarheid over het eigen vermogen van FaiRSupport in de verenigingsraad van juni 2011. Ook wordt regelmatig de waarheid zodanig "aangepast" dat er de facto sprake is van misleiding (Bijlage 6).

Gevolg van de ontwikkelingen is dat de laatste jaren steeds meer Wereldwinkels stoppen. Of ze gaan zelfstandig verder. Nieuwe initiatieven worden door FaiRSupport niet gestimuleerd. De landelijke dekking staat hierdoor steeds meer onder druk. Ook worden
importeurs genoodzaakt te reduceren in hun assortiment of, erger, hun deuren te sluiten. Daarnaast zorgt het verspelen van veel goodwill ervoor dat het toekomstplan, zoals gepresenteerd door Koelewijn, nooit zo breed gedragen zal worden als nodig is om het
succesvol te maken (zoals door Albert Koelewijn benadrukt op de informatieavond van 17 oktober 'zal dit plan alleen werken als iedereen de schouders eronder zet'). Helaas is er ook inhoudelijk veel aan te merken op het toekomstplan.

Het toekomstplan van de Landelijke Vereniging en FaiRSupport
Dit plan bestaat uit drie documenten. Toekomstvisie 111017, Samen Ondernemend en het Businessplan Koelewijn.
Het plan bevat goede elementen, maar methodologisch rammelt het aan alle kanten. De SWOT-analyses missen realiteitszin. Voor tal van aannames ontbreekt een onderbouwing. Argumenten voor een toekomstige fusie worden niet gegeven, argumenten voor een
algemene ledenvergadering evenmin. De verwachte 25% omzetstijging in 5 jaar is simpelweg gebakken lucht.

Het plan is bovendien gebouwd op twee fundamenteel onjuiste uitgangspunten:

  • De focus is verlegd van de eerlijke handel naar een commercieel succesvolle winkelketen.
  • Het falen van FaiRSupport wordt niet erkend. Integendeel, de hele sector wordt in het plan dienstbaar gemaakt aan FaiRSupport.

Wat zijn de gevolgen als het plan wordt uitgevoerd?

Gevolgen voor producenten en importeurs
Door de principes in het toekomstplan, waarbij schaalvergroting en kernassortiment nog meer voorop staan, zullen importeurs beperkt worden in het aangaan en behouden van relaties met producenten. De trend die gaande is om afscheid te nemen van de
allerkleinste producenten (die immers nu al niet de schaal kunnen leveren die FaiRSupport wenst voor de partnerwinkels) wordt versterkt en importeurs zullen nog meer huiverig zijn om een nieuwe een-op-een relatie aan te gaan met een kleine producent omdat het ondernemersrisico te groot wordt. Sowieso is te verwachten dat de individuele relatie met een producent niet meer de focus zal zijn, want dat wordt te kostbaar voor de importeurs. Importeurs zullen van "helpen ontwikkelen van producenten" overgaan op wat "shoppen" wordt genoemd: gewoon inkopen bij een producent die als fair trade te boek staat. Door deze drie bewegingen zullen de kleinste producenten geen markttoegang meer hebben. Dit druist in tegen de beginselen waarom Wereldwinkels in de eerste plaats zijn opgericht. Daarnaast is te verwachten dat de kleinere importeurs, die ook vaak de een-op-een relatie met producenten onderhouden, niet de schaal zullen kunnen leveren die FaiRSupport vraagt, en zullen omvallen.

Gevolgen voor Wereldwinkels
Door het wegvallen van producenten, het omvallen van (kleinere) importeurs en door de centrale inkoopverplichtingen zal het assortiment in Wereldwinkels verschralen. Klanten worden aldus geconfronteerd met minder keuze en daarnaast met de hogere prijzen die FaiRSupport voorstaat (en afdwingt door de hogere fee), en zullen de Wereldwinkel de rug toekeren. Daarnaast zal door de toename van het randassortiment (25% en 40%) het merk Wereldwinkel verwateren. Dit doet afbreuk aan de goede naam van de Wereldwinkel en leidt naar verwachting ook tot klantverlies.
Door de weglopende klanten zal over de hele linie de omzet dalen. Dalende omzetten betekenen dalende inkomsten voor Wereldwinkels. Dat, gevoegd bij de toegenomen financiële verplichtingen aan FaiRSupport zal het voor nog meer Wereldwinkels onmogelijk maken om de financiële exploitatie rond te krijgen. Steeds meer winkels zullen de deuren sluiten. Tegelijkertijd wordt de autonomie van de Wereldwinkel ingedamd door de centrale inkoop. Dat zal leiden tot minder het gevoel hebben van een "eigen toko" hebben. Verminderde motivatie bij de drijvende krachten van de Wereldwinkels is het gevolg, ook dat zal sluiting van winkels tot gevolg hebben.

Gevolgen voor de gehele sector
De sluiting van Wereldwinkels zal verdere gevolgen hebben voor importeurs die afzetmarkt verliezen, en zo ontstaat het doemscenario van een neerwaartse spiraal, waarin deze negatieve effecten in alle schakels van de keten (producenten, importeurs, winkels) elkaar zullen versterken, en zo kunnen leiden tot een spoedige neergang van de sector. Het 'zetje' om deze negatieve spiraal in gang te zetten wordt onzes inziens gegeven als dit toekomstplan door de Landelijke Vereniging zal worden uitgevoerd.

Conclusie
Wij zullen ons besluit tot opzegging niet herzien en hebben dat inmiddels aan de Landelijke Vereniging laten weten.

Wij hechten aan solidariteit. Solidariteit staat aan de basis van de eerlijke handel. Het is dan ook met pijn in het hart dat wij onze analyse en onze conclusie met collega wereldwinkeliers delen. Maar de verwachte ernstige gevolgen van het toekomstplan en de
tunnelvisie van directeuren, bestuur en raad van toezicht laten ons geen keus.

Wereldwinkels die overwegen een vergelijkbaar besluit te nemen verwijzen wij naar Bijlage 7.

We overleggen op dit moment met andere Wereldwinkels om een nieuwe gezamenlijke vereniging op te richten. Het welzijn van de fair trade producenten geeft ons blijvend inspiratie en bestaansrecht.

Bestuur en coördinatoren Wereldwinkel Groningen
20 november 2011

Voor reacties is het aparte e-mail adres beschikbaar: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Alle mails worden beantwoord. Als daarom verzocht wordt nemen we ook telefonisch contact op. Deze tekst is eveneens geplaatst op www.wereldwinkelforum.nl.

Bijlage 1

Wereldwinkels zijn een sterk merk
In onderstaande grafiek is de jaarlijkse omzetontwikkeling t.o.v. het vorige jaar van Wereldwinkels afgezet tegen een zogeheten "benchmark".

Deze benchmark is het gewogen gemiddelde van enkele CBS-reeksen voor vergelijkbare winkels die gespecialiseerd zijn in food en in non-food.

De conclusie is positief. Gemiddeld doen Wereldwinkels het jaarlijks 2,1% beter qua omzetontwikkeling dan vergelijkbare winkels.

Ook lijken Wereldwinkels ietwat vertraagd te reageren op de economische crises.De neergang van 2003 is bij Wereldwinkels in 2005 zichtbaar, die van 2008 in 2010. Ook dat wijst op een robuuste sector.

Bijlage 2

33% omzetstijging voor producenten in 5 jaar
Dat is de in het bedrijfsplan opgenomen doelstelling van FaiRSupport. Er is destijds bewust voor een kwantificeerbare doelstelling gekozen. Verder is het een doelstelling voor producenten, dus inflatie werd in het bedrijfsmodel uitgezuiverd. Het moest gaan om een
reële stijging.

Wat is ervan terecht gekomen?

In het volgende staatje zijn de omzetten van Wereldwinkels en Fair Trade Shops / Waar weergegeven. Het gaat om cijfers inclusief BTW.

Ten opzichte van 2006 (het peiljaar voor FaiRSupport) is in kolom A de index opgenomen.

bijlage2

Rekening houdend met inflatie ontstaat in kolom D het reële beeld.

Voor 2011 wordt een inflatie van 2,7% verwacht, mogelijk komt ook de omzetstijging van Wereldwinkels en Waar op ongeveer hetzelfde percentage uit.

Resultaat FaiRSupport
De balans na 5 jaar FaiRSupport is – met de nihil-aanname voor 2011 – geen 33% omzetstijging, maar een schamele 2% (namelijk 1,6%).

Opgemerkt zij dat in deze opstelling de Waar winkels voor 100% zijn meegeteld.
Uit Bijlage 3 blijkt dat dit tot een overschatting van de fair trade omzet leidt.
Gecorrigeerd voor het fair trade percentage van Waar is er feitelijk sprake van een daling na 5 jaar: -/- 3%.

Bijlage 3

Waar
Hieronder is de omzetontwikkeling weergegeven van de 5 Fair Trade Shops die per 1 januari 2007 zijn overgenomen door FaiRSupport. Het gaat om de winkels in Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Den Haag en Haarlem. In 2008 en 2009 zijn deze winkels
omgebouwd naar Waar.

Een nieuw winkelmodel hoort jaarlijkse groeipercentages te scoren in de sfeer van 24, 16, 8, 4 en 2 procent. In de grafiek is duidelijk zichtbaar dat zulke cijfers bij Waar niet gehaald zijn. De omzet is na de ombouw zelfs gedaald.

Fair trade omzet in Waar
In de verenigingsraad van november 2008 is instemming met een experiment Waar gevraagd, voor 3 jaar (2009 tot en met 2011). Het belangrijkste argument voor het toestaan van 40% ander assortiment was dat door de verwachte omzetgroei ook de fair trade omzet zou toenemen. Immers, 60% van veel is meer dan 100% van weinig.

In onderstaande grafiek is de fair trade omzet in de Waar weergegeven. Uitgegaan is van een percentage van 85% fair trade omzet in 2006, toen de winkels nog Fair Trade Shops waren. Naar mededeling van FaiRSupport is het huidige percentage fair trade omzet 60%, doch FaiRSupport publiceert ook hierover geen cijfers. Onzes inziens zal het percentage eerder 50% zijn. Voorzichtigheidshalve is in de grafiek voor 2010 uitgegaan van 55%.

Bijlage 4

A. Financiële resultatenrekening FaiRSupport

Uit de op extranet geplaatste documenten is het volgende overzicht af te leiden.

Resultaat
Het eerste wat opvalt bij bestudering van de cijfers is dat er elk jaar met verlies gedraaid is. Ondanks een genereuze bijdrage van ICCO, van € 1.850.000 (bedoeld als dekking van de aanloopverliezen) heeft FaiRSupport na 4 jaar een eigen vermogen van minus
€ 702.000 opgebouwd. ICCO geeft nog eenmaal, in 2011, € 150.000, daarna is de bijdrage voorbij.

De financiële situatie van FaiRSupport kan als zeer zorgwekkend gekarakteriseerd worden.

De slechte cijfers zijn te herleiden tot twee grote kostenposten:

  • Eigen Waar winkels
  • Personeelskosten

Eigen Waar winkels
Per 1 januari 2007 nam FaiRSupport de (toen) vijf Fair Trade Shops over van Fair Trade Original (FTO). De bedoeling was dat deze omgebouwd zouden worden naar een nieuw concept, waarvan er 15 stuks in 5 jaar zouden komen, en allemaal franchise. Van de zeven Waar op dit moment zijn er echter slechts twee nog franchise (Rotterdam en Utrecht), de andere Waar winkels drukken op de exploitatierekening van FaiRSupport. In 2008 en 2009 zijn de vijf Fair Trade Shops omgebouwd naar Waar.
Uit het overzicht blijkt dat toen ook de verliezen begonnen. In 2010 moest er zelfs veel geld bij. Ze draaien met verlies.

Het verlies is nog groter dan uit deze cijfers naar voren komt. Op het moment van overname draaiden de Fair Trade Shops ook al enige jaren met verlies. FTO betaalde daarom voor de overname een zogenaamde badwill (het tegengestelde van de meer bekende goodwill). Deze badwill valt jaarlijks vrij. Deze vrijval is in deze cijfers verwerkt. Zonder deze vrijval zou het resultaat op de eigen Waar winkels nog € 86.000 negatiever zijn.

Personeelskosten
Opvallend zijn de hoge, en stijgende, personeelskosten. Begin 2009 is er een aparte afdeling voor de Waar winkels bijgekomen. Hoeveel personeelsleden FaiRSupport heeft, en hoeveel fte dat betreft, melden de jaarverslagen niet, maar volgens het organigram op extranet zijn er momenteel 24 medewerkers bij FaiRSupport.
In het bedrijfsmodel dat ten grondslag ligt aan de oprichting van FaiRSupport zouden de personeelskosten stijgen van € 779.000 (2007) naar € 892.000 (2010).

In 2010 zijn de totale exploitatiekosten aan de Waar te schatten op € 164.000 (het exploitatieverlies) en ongeveer € 300.000 à € 400.000 aan andere kosten (vooral personeelskosten). Samengevat: er moet jaarlijks ongeveer € 500.000 bij.
Zoals uit bovenstaand staatje blijkt betalen Wereldwinkels daaraan flink mee via hun fee.

Tussenconclusie 1
Wereldwinkels houden op dit moment de Waar winkels in de lucht

Opgemerkt zij dat het bestuur ervan uitgaat dat over 2011 FaiRSupport financieel ongeveer break-even zal draaien. Dat lijkt optimistisch, zeker wanneer bedacht wordt dat de bijdrage van ICCO slechts € 150.000 zal zijn, en de omzet van Waar naar verluidt op index 106 staat t.o.v. 2010.

B. Balans FaiRSupport

De verkorte jaarrekening 2010 is op extranet te vinden.

Beschouwing
Een eigen vermogen van minus € 702.000 is voor een organisatie gewoonlijk fataal. Het betekent immers dat de schulden € 702.000 groter zijn dan de bezittingen, dus dat op een gegeven moment de rekeningen niet meer betaald kunnen worden. Dat dit voor FaiRSupport geen probleem is komt enerzijds door een achtergestelde lening van ICCO van € 500.000. Maar dat alleen is niet voldoende. Het komt vooral door de cadeaubonnen. Wereldwinkels kopen cadeaubonnen bij FaiRSupport, verkopen die aan de klant, de klant betaalt er later in een (misschien andere) Wereldwinkel mee, en die Wereldwinkel vraagt het geld weer terug bij FaiRSupport. Dat duurt gemiddeld meer dan 1,5 jaar. Al die tijd heeft FaiRSupport het geld.
De waarde van de cadeaubonnen die FaiRSupport nog moet terugbetalen aan Wereldwinkels staat als schuld op de balans. Dit bedrag is € 1.652.000.

Tussenconclusie 2
Wereldwinkels houden op dit moment FaiRSupport in de lucht.

C. Verantwoordelijkheden FaiRSupport en verwevenheid FaiRSupport en Landelijke Vereniging

Verantwoordelijkheden
De stichting FaiRSupport is een stichting met het stichtingsmodel waarbij de directie ook het bestuur is. De eindverantwoordelijkheid voor deze financiële situatie ligt volledig bij de directeur. Verantwoordelijk is dus Lieke Vogels.

Toezicht
De raad van toezicht heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directie en op de algemene gang van zaken. De raad van toezicht staat de directie met advies terzijde. Ook stelt ze de door de directie opgestelde plannen (begroting en werkplan) en verantwoordingen (jaarverslag en jaarrekening) vast. In de raad van toezicht hebben zitting Ruud Bakhuizen (voorzitter – tevens lid van het bestuur van de Landelijke Vereniging), Jenny Elissen, Wouter Hurts, Bouke van der Meij en Henk Gianotten. De voorzitter van de raad van toezicht is een bestuurslid van de Landelijke Vereniging.

Stichtingsraad
De stichtingsraad houdt de vinger aan de pols vanuit de branche. De stichtingsraad benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. De stichtingsraad adviseert de raad van toezicht gevraagd en ongevraagd, maar in ieder geval over de plannen (begroting en werkplan) en de verantwoordingen (jaarverslag en jaarrekening). In de stichtingsraad zitten drie vertegenwoordigers namens de erkende importeurs (Fair Trade Original, De Evenaar, Centrum Mondiaal), een vertegenwoordiger van ICCO en vijf bestuursleden van de Landelijke Vereniging. In de stichtingsraad heeft het bestuur van de Landelijke Vereniging dus de meerderheid.

Gezamenlijke vergaderingen
In de samenwerkingsovereenkomst is het zo geregeld dat Huub Jansen, de directeur van de Landelijke Vereniging, de vergaderingen van de raad van toezicht met de directie van FaiRSupport bij kan wonen. Ook zit Lieke Vogels, de directeur van FaiRSupport, aan bij het bestuur van de Landelijke Vereniging.

Tussenconclusie 3
Het bestuur van de Landelijke Vereniging is volledig op de hoogte van de situatie bij FaiRSupport.

Eindconclusie
FaiRSupport is financieel in de huidige vorm niet langer levensvatbaar.

Bijlage 5

Bestuurscultuur

Een aantal voorbeelden van door directeuren, bestuur en raad van toezicht toegepaste methoden. Deze methoden zorgen ervoor dat de beleidsbepalers de regie vast in eigen hand houden, dat participatie wordt geweerd, en dat tegenstanders geen mogelijkheden
krijgen (noch informatie, noch gelegenheid tot participatie).

  • Vragen om vertrouwen
    "Als bestuur kennen we uw zorgen, twijfels en vraagtekens."
  • Alle communicatiemiddelen worden ingezet ten gunste van de plannen.
    Wanneer informatie eenzijdig wordt verstrekt of reclame wordt gepresenteerd als informatie is er sprake van beïnvloeding door beeldvorming. Dit lijkt intussen de standaard bij de redactie van Wereldzaken. Alleen voorstanders van partnerwinkels
    komen daar regelmatig aan het woord….
  • Verslagen geven een vertekend beeld
    Zie bijvoorbeeld het verslag van de themadag 12 maart 2011, waar te midden van vijf bladzijden jubel over de nieuwe plannen de tegengeluiden in één alinea wordt afgedaan ("Na de inleiding mochten mensen reageren op de inleiding. Diverse
    Wereldwinkels kwamen aan het woord. Zij uitten hun zorgen. Over de uitdagingen, en ook over de mogelijke oplossingen").
  • Successen aan zichzelf toeschrijven, falen externaliseren
    Strenge winter leidt tot slechte financiële jaarcijfers FaiRSupport 2010, aldus de penningmeester van het bestuur.
  • Toepassen van overvaltechniek
    In de verenigingsraad van juni 2011 zegt het bestuur pas op de plaats te maken, maar blijkt wel een onderzoeksopdracht voor het vervolg te verstrekken aan Koelewijn. Participatie in de opdrachtformulering stelt het bestuur niet op prijs.
    Bij de presentaties op 17 oktober wordt vooraf geen informatie verstrekt, zodat wereldwinkeliers en importeurs alleen ter plekke kunnen reageren.
  • Opportunistisch omgaan met thema's en opportunistisch omgaan met tijd.
    In de verenigingsraad van november 2010 is het "vijf voor twaalf" voor de producenten van gifts & living en moet er als de wiedeweerga een keurmerk komen. In het plan dat gepresenteerd is op 17 oktober 2011 komt het keurmerk helemaal niet meer voor. Is het in november 2010 nog "vijf voor twaalf", in juni 2011 maakt het bestuur rustig "pas op de plaats". Ook de fusie, die het ene moment nog urgent en essentieel is, blijkt in november 2011 zomaar een jaar te kunnen worden uitgesteld.
  • Opportunistisch omgaan met toezeggingen
    De nota Samen Ondernemend kreeg in de verenigingsraad van november 2010 een karrenvracht kritiek te verduren, het werd net niet afgekeurd, maar het zou worden aangehouden om te worden aangepast na de discussiedag in maart 2011. Bij de presentatie op 17 oktober 2011 wordt dezelfde nota, volkomen ongewijzigd, opnieuw als basisstuk gepresenteerd.
  • Opportunistisch omgaan met argumenten
    In het visiestuk wordt geconstateerd dat veel leden en vrijwilligers zich de laatste jaren niet herkennen in besluiten die worden genomen. Normaliter zou een bestuur zich dan de vraag stellen: "Wat doen we niet goed?" Zo niet dit bestuur. Hier gebruikt het bestuur de constatering als argument om de leden verder op afstand te zetten door de invoering van een algemene ledenvergadering.
  • Optimistische beeldvorming creëren
    Over de verwachte omzetstijging over 5 jaar wordt door directeuren, bestuur en raad van toezicht de laatste maanden steeds verkondigd dat deze 18% zal bedragen. Zeker, met een goede decembermaand is alles mogelijk, maar het zal wel betekenen dat dit jaar Pasen en Pinksteren zijn samengevallen.

Bijlage 6

Bedrijfscultuur (vervolg)

Eigen vermogen FaiRSupport
Al meerdere jaren achtereen is door de verenigingsraad aan het bestuur om transparantie over de financiën van FaiRSupport gevraagd. In de verenigingsraad van juni 2011 is dit verzoek gehonoreerd. In de presentatie over de financiën van FaiRSupport wordt over het eigen vermogen gezegd geen eigen vermogen, wat in de financiële wereld gelijk staat aan ongeveer € 0 terwijl het in werkelijkheid minus € 702.000 is.
Dit geldt als een doodzonde in de financiële wereld – en daarbuiten.

Het klemt temeer

  • daar het een bestuur betreft van een eerlijke handelsorganisatie, waar fair en
    transparant kernwaarden zijn
  • daar het bestuur de leden op dat moment een voorstel tot fusie met FaiRSupport
    voorlegt.

Q&A Toekomstplan Wereldwinkels | versie t/m 16 oktober 2011
Deze vragen en antwoorden staan op extranet, op de pagina Toekomst. Ook hier wordt de werkelijkheid op bijzondere wijze verwoord. We illustreren dat met een aantal voorbeelden. Hieronder de officiële antwoorden van het bestuur met daarna de onzes
inziens realistische antwoorden.

Zijn erkende leveranciers op de hoogte van het toekomstplan en wat vinden ze er van?
Officiële antwoord:
Het toekomstplan is op 17 oktober ook aan de erkende leveranciers gepresenteerd. Zowel op de noodzaak voor het plan als op het plan zelf wordt verschillend gereageerd door de leveranciers. Op 17 oktober was er onvoldoende de gelegenheid om antwoord te geven op de diverse vragen over wat het plan voor de leveranciers betekent. Daarom wordt een extra bijeenkomst voor leveranciers georganiseerd op 1 november.
Realistisch antwoord:
Het toekomstplan is op 17 oktober ook aan de erkende leveranciers gepresenteerd. De leveranciers waren unaniem kritisch tot zeer kritisch. Meerdere leveranciers verlieten voortijdig ontstemd de bijeenkomst.

Waar komt de financieel onzekere situatie van FaiRSupport vandaan?
Officiële antwoord:
De financiële situatie bij FRS is al vanaf het begin bepaald niet rooskleurig en er is rekening gehouden met een negatief eigen vermogen, gedurende enkele jaren. In de jaren 2007-2009 is het budget gehaald. De onzekere situatie wordt versterkt door tegenvallende omzetten in 2010. De omzetten in 2011 zijn volgens FaiRSupport tot op heden hoopvol, maar pas aan het einde van het jaar weten ze het echt. Het (omzet)resultaat wordt vooral bepaald door het verloop van de laatste maanden van het jaar. Lagere omzetten betekenen een lagere feeopbrengst dan verwacht, terwijl de subsidie van ICCO aan FaiRSupport (2007-2011) wel zoals afgesproken per jaar omlaag is gegaan.
Realistisch antwoord:
FaiRSupport heeft aan de uitgavenkant jaarlijks doelbewust veel geld uitgegeven aan het concept Waar en aan personeelskosten. Daarnaast heeft de primaire taak om door dienstverlening en reclame de omzet met 33% te vergroten geen substantieel resultaat opgeleverd, waardoor aan de inkomstenkant geen stijging van de fee gerealiseerd is.

Welke risico's lopen de Wereldwinkels door de financieel onzekere situatie van FaiRSupport?
Officiële antwoord:
Wereldwinkels zijn zelfstandige organisaties (verenigingen/stichtingen) en hebben daarmee in beginsel een eigen dynamiek, onafhankelijk van de LVWW en FaiRSupport. Door de landelijke dienstverlening wordt een impuls beoogd te geven aan de resultaten van de winkels. Daar heeft de financiële situatie van FaiRSupport gevolgen, omdat niet voluit verder geïnvesteerd kan worden in het verbeteren van de dienstverlening.
Realistisch antwoord:
Wereldwinkels zijn zelfstandige organisaties (verenigingen/stichtingen) en hebben daarmee in beginsel een eigen dynamiek, onafhankelijk van de LVWW en FaiRSupport. Door de landelijke dienstverlening wordt een impuls beoogd te geven aan de resultaten van de winkels. Doordat FaiRSupport op dat punt gefaald heeft, waardoor de omzet van de Wereldwinkels niet gestegen is, terwijl Wereldwinkels wel de jaarlijks verhoogde fee hebben afgedragen zijn veel Wereldwinkels financieel in zwaar weer gekomen. Daarnaast lopen Wereldwinkels een aanzienlijk financieel risico doordat zij erop moeten kunnen vertrouwen dat de door de klant ingeleverde cadeaubon door FaiRSupport weer wordt vergoed. Mogelijk is FaiRSupport hiertoe op enig moment niet meer in staat.

Bijlage 7

Opzeggen en aanmelden als lid van de Landelijke Vereniging
Wereldwinkels kunnen op elk moment opzeggen als lid van de Landelijke Vereniging. Het lidmaatschap eindigt dan op 31 december van het desbetreffende jaar. De opzegging moet 4 weken voor einde van het jaar gedaan worden, dus uiterlijk 3 december.

Aan aanmelding als lid is geen termijn gebonden.
Hieronder zijn de relevante artikelen uit de statuten opgenomen.

Wereldwinkels die twijfelen over opzegging hebben ook de mogelijkheid "pro forma" op te zeggen. Een winkel kan dan ongeveer een dergelijke brief schrijven:
"Hierbij zeggen wij het lidmaatschap van de Landelijke Vereniging op. Dat betekent dat wij tot en met 31 december 2011 lid zijn. Wij behouden ons echter het recht voor, als de uitkomst van de verenigingsraad van 28 januari ons daar aanleiding toe geeft, ons weer aan te melden als lid per 1 januari 2012. Alsdan zullen wij u dat uiterlijk 1 maart 2012 mededelen."

Lid verenigingsraad
We wijzen voor de volledigheid op het volgende.

De leden van de verenigingsraad worden gekozen door de districten. De districten zijn volledig vrij in hun keuze, zij kunnen ook personen afvaardigen die verbonden zijn aan een winkel die geen lid is of zelfs personen afvaardigen die in het geheel niet werkzaam zijn bij een Wereldwinkel (Huishoudelijk reglement, artikel 14, lid 7).

Uit de statuten
Einde van het lidmaatschap
Artikel 5

  1. Het lidmaatschap eindigt:
    1. wanneer de organisatie, welke lid is, ophoudt te bestaan;
    2. door opzegging door het lid;
  2. ….
  3. Opzegging van het lidmaatschap door het lid of door de Vereniging kan slechts geschieden tegen het einde van het verenigingsjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. Het lidmaatschap kan echter onmiddellijk worden beëindigd indien van de Vereniging of van het lid redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
 
Artikelen bekeken hits : 2004027

Laatste bijdragen


Abonneren op Red Eerlijke Handel.nl

Abonneer uzelf op Red Eerlijke Handel.nl. U wordt dan op de hoogte gehouden van al het nieuws omtrent Red Eerlijke Handel.nl.
 

124 WINKELS OPGEZEGD 9 WINKELS PRO FORMA OPGEZEGD DIT IS 38% VAN DE WERELDWINKELS

LAATSTE 20 WERELDWINKELS DIE LIDMAATSCHAP HEBBEN OPGEZEGD:

  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Deventer  
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkels die hebben opgezegd:

Wereldwinkels die hebben opgezegd:

De volgende Wereldwinkels hebben hun lidmaatschap opgezegd. Informeer ons over meer winkels die dat gedaan hebben.

  • Wereldwinkel Alphen a/d Rijn
  • Wereldwinkel Amsterdam Ganesha
  • Wereldwinkel Amsterdam St. Lucasparochie
  • Wereldwinkel Appingedam
  • Wereldwinkel Arkel
  • Wereldwinkel Baarn
  • Wereldwinkel Barendrecht
  • Wereldwinkel Bergambacht
  • Wereldwinkel Bedum
  • Wereldwinkel Beilen
  • Wereldwinkel Bergen (NH)
  • Wereldwinkel Best
  • Wereldwinkel Beverwijk
  • Wereldwinkel Borculo
  • Wereldwinkel Borger
  • Wereldwinkel Brielle
  • Wereldwinkel Burgum
  • Wereldwinkel Capelle a/d Ijssel
  • Wereldwinkel Coevorden
  • Wereldwinkel De Glind
  • Wereldwinkel Delft
  • Wereldwinkel Deventer - Abal
  • Wereldwinkel Doetinchem
  • Wereldwinkel Dokkum
  • Wereldwinkel Dronten
  • Wereldwinkel Eelde-Paterswolde
  • Wereldwinkel Egmond aan Zee
  • Wereldwinkel Eibergen
  • Wereldwinkel Eindhoven
  • Wereldwinkel Enschede
  • Wereldwinkel Ermelo
  • Wereldwinkel FAIR_NU (Langedijk)
  • Wereldwinkel Genemuiden
  • Wereldwinkel Giekerk
  • Wereldwinkel Goes
  • Wereldwinkel Goirle
  • Wereldwinkel Groningen
  • Wereldwinkel Haastrecht
  • Wereldwinkel Harderwijk
  • Wereldwinkel Hardinxveld-Giessendam
  • Wereldwinkel Hasselt
  • Wereldwinkel Heerhugowaard
  • Wereldwinkel Hellevoetsluis
  • Wereldwinkel Hengelo
  • Wereldwinkel Heusden
  • Wereldwinkel Hillegom
  • Wereldwinkel Hilvarenbeek
  • Wereldwinkel Hoek van Holland
  • Wereldwinkel Hoofddorp (den Ark)
  • Wereldwinkel Hoogeveen
  • Wereldwinkel Hoogezand-Sappermeer
  • Wereldwinkel Hoorn
  • Wereldwinkel Hulst
  • Wereldwinkel Joure
  • Wereldwinkel Kampen
  • Wereldwinkel Kapelle
  • Wereldwinkel Katwijk
  • Wereldwinkel Kerkrade
  • Wereldwinkel Klazienaveen
  • Wereldwinkel Kollum
  • Wereldwinkel Landgraaf
  • Wereldwinkel Landsmeer
  • Wereldwinkel Leidschendam
  • Wereldwinkel Leek
  • Wereldwinkel Leeuwarden
  • Wereldwinkel Leiden
  • Wereldwinkel Loppersum
  • Wereldwinkel Maassluis
  • Wereldwinkel Meerssen
  • Wereldwinkel Mijdrecht - de Ronde Venen
  • Wereldwinkel Nieuwkoop
  • Wereldwinkel Noordwolde
  • Wereldwinkel Norg
  • Wereldwinkel Nunspeet
  • Wereldwinkel Oegstgeest
  • Wereldwinkel Ommen
  • Wereldwinkel Oosterwolde
  • Wereldwinkel Oost-Souburg
  • Werelwinkel Oss
  • Wereldwinkel Oudekerk a/d Amstel
  • Wereldwinkel Overschie
  • Wereldwinkel Pijnacker
  • Wereldwinkel Raalte
  • Wereldwinkel Rijswijk
  • Wereldwinkel Roden
  • Wereldwinkel Sassenheim
  • Wereldwinkel Scheveningen
  • Wereldwinkel Schijndel
  • Wereldwinkel 's Gravenzande
  • Wereldwinkel Sint Annaparochie
  • Wereldwinkel Sliedrecht
  • Wereldwinkel Sneek
  • Wereldwinkel Spijkenisse
  • Wereldwinkel Stadskanaal
  • Wereldwinkel Steenwijk
  • Wereldwinkel Surhuisterveen
  • Wereldwinkel Ten Boer - Go 4 Fair
  • Wereldwinkel Ter Apel
  • Wereldwinkel Texel
  • Wereldwinkel Tholen
  • Wereldwinkel Uden
  • Wereldwinkel Uithuizen
  • Wereldwinkel Veendam
  • Wereldwinkel Veldhoven
  • Wereldwinkel Vlaardingen
  • Wereldwinkel Vollenhove
  • Wereldwinkel Voorburg
  • Wereldwinkel Voorschoten
  • Wereldwinkel Vorden
  • Wereldwinkel Vries
  • Wereldwinkel Waalwijk
  • Wereldwinkel Wageningen - De uitbuyt
  • Wereldwinkel Wassenaar
  • Wereldwinkel Wateringen
  • Wereldwinkel Winterswijk
  • Wereldwinkel Wergea-Warten
  • Wereldwinkel Werkendam
  • Wereldwinkel Wittem
  • Wereldwinkel Woudenberg
  • Wereldwinkel Zelhem
  • Wereldwinkel Zoetermeer
  • Wereldwinkel Zoeterwoude
  • Wereldwinkel Zwartsluis
  • Wereldwinkel Zwolle

Wereldwinkels die pro forma hebben opgezegd:

  • Alkmaar
  • Amersfoort 
  • Assen
  • Boxmeer
  • Heemstede
  • Helmond
  • Maasland
  • Zuidhorn